FinExpert.e15.cz

Legislativní omezení drahých osmiček je v ohrožení

Praha, 23. září 2015

V současné době Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR projednává novelu zákona o ochraně spotřebitele. Její součástí je mimo jiné úprava ustanovení, které ošetřuje způsob komunikace obchodníků se spotřebiteli. Původně navržený zákaz užívání drahých modrých a bílých linek je nyní z různých stran napadán.

Český zákon o ochraně spotřebitele v současné době výslovně zakazuje prodávajícímu v souvislosti s uzavřenou smlouvou používat při komunikaci se zákazníkem pouze takzvané devítistovky. „Vůbec tudíž legislativně neošetřuje využívání modrých a bílých linek ve stejné situaci. Evropská směrnice však garantuje spotřebiteli ochranu před všemi typy telefonních linek, za které je účtována vyšší cena, než je běžná sazba. Tedy i před modrými a bílými linkami,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Během projednávání návrhu novely zákona v Hospodářském výboru byl zapracován pozměňovací návrh, který výše popsanou situací řeší. Tedy nově by zákon výslovně zakazoval užívání modrých i bílých linek při komunikaci se spotřebiteli, pokud se řešená záležitost týká uzavřené smlouvy. „Toto znění považujeme za optimální. Má také podporu Ministerstva průmyslu a obchodu,“ uvádí Lukáš Zelený.

Během druhého čtení v Poslanecké sněmovně byl však k tomuto ustanovení podán pozměňovací návrh. Nově navrhované znění nabízí sice zdánlivě jednoduchou formulaci, která by však mohla způsobit interpretační problémy a stav právní nejistoty. 

„Návrh totiž hovoří o běžné ceně hovoru, ovšem už nevysvětluje, co se jí rozumí. Musela by tedy existovat ještě jedna norma, která by ukládala, kolik a jak se má za bílé a modré linky účtovat. Proto jsme vyzvali poslance a poslankyně k podpoře původního pozměňovacího návrhu tak, jak byl vznesen v Hospodářském výboru, aby byla zajištěna náležitá ochrana českých spotřebitelů v souladu s evropskou legislativou,“ říká Zelený.

Řada společností, jako jsou mobilní operátoři, dodavatelé energií, dopravci, banky, pojišťovny i obchody, používá pro kontakt se zákazníky bílé a modré linky. Ceny za tyto hovory jsou významně vyšší než při volání na běžnou pevnou linku, u jednotlivých operátorů se liší a obvykle není možné je čerpat z volných minut na volání.

Další článek



Další články

6 tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli

6 tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli

Řada podnikatelů vyplňuje přiznání ve stresu. Jak se vyvarovat chyb?

Před 3 hodinami  |  Kleinová Andrea

Nájem a daně v příkladech aneb Jak vyplnit „přiznání“

Nájem a daně v příkladech aneb Jak vyplnit „přiznání“

Týká se vás i příloha číslo dvě daňového přiznání.

Před 6 hodinami  |  Gola Petr

Hypotéka vs. pronájem: Co se vyplatí?

Hypotéka vs. pronájem: Co se vyplatí?

Včera  |  Ondráčková Kamila  |  1
Většinou se stěhujeme jen za humna

Většinou se stěhujeme jen za humna

Včera  |  Rybová Romana
Nejvíce věříme starožitnostem, drahým kovům a stavebnímu spoření

Nejvíce věříme starožitnostem, drahým kovům a stavebnímu spoření

Včera  |  Rybová Romana

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Práce na dohodu | Daňové přiznání | Daně | Aktuálně | Vyděláváme

Vrácení daně z dohod o provedení práce je jednodušší

Pro vrácení srážkové daně je nutno podat daňové přiznání více