FinExpert.e15.cz

Jsme vám blíž aneb Těžký život bankovního poradce

Zpovídali jsme bývalou zaměstnankyni jedné velké české banky.

Nedávno jsme na téma práce na bankovních pobočkách rozpoutali na FinExpertu diskuzi. Přispěly do ní desítky z vás, kteří máte s životem za bankovní přepážkou své zkušenosti. Další čtenáři nám posílali své „zážitky“ do e-mailové schránky redakce.

Kvůli zájmu o toto téma jsme také jednu bývalou zaměstnankyni pobočky, říkejme ji třeba Jana, vyzpovídali osobně. Článek vychází z jejích zkušeností a z vašich podnětů, které jste nám zaslali. Nikoho nemůžeme a ani nechceme jmenovat, nejedná se také o útok na žádnou konkrétní banku.

Jen nás zajímalo, co se vlastně ukrývá pod americkým úsměvem českého bankovního „poradce“. To, co se totiž děje uvnitř bank, se následně dotkne našich peněženek. Proč je slovo poradce v uvozovkách, se dozvíte vzápětí.

Prodej mi tužku aneb první krůčky

Život pracovníka za přepážkou či pokladnou banky začíná samozřejmě náborem. Máte zájem o tuto práci? Natrénujte si tedy, jak prodat tužku. Při pohovoru totiž bude vaším úkolem přesvědčit personalistu, aby si od vás koupil třeba propisku.

Není to jen tak, musíte ukázat svoji pohotovost a výmluvnost. Podle výpovědi bývalé zaměstnankyně Jany při pohovoru oslníte, pokud například řeknete, že k propisce dostanete jako bonus batoh nebo že je nabídka omezená a akce právě dnes končí.

Po přijetí vás banka pošle na školení, kde vám lidově řečeno „do hlavy nalijí“ všechny produkty, které budete následně prodávat.

Hrajeme na body

Najednou jste bankovním poradcem, ale s principy finančního poradenství vás přitom nikdo neseznámil. Jak tedy můžete radit klientům? Na to se vlastně nehraje. Dostanete rozpis toho, kolik musíte uzavřít smluv běžných účtů, stavebních spoření, úvěrů, pojištění či kreditních karet.

„Jednotlivé produkty jsou obodovány a na konci každého kvartálu se podle předepsaného počtu bodů, kterých máte za dané období dosáhnout, hodnotí, na kolik procent jste splnili. Pro příklad za tři měsíce máte udělat 22 tisíc bodů. Z toho třeba za běžný účet získáte 60 bodů, za stavební spoření 150, za životní pojistku 500 bodů,“ říká Jana. „Pracovala jsem na více pobočkách a mám zkušenosti, že například ze sedmi pracovníků splní stanovený počet bodů tak dva, zbytek plní třeba na 80 procent,“ dodává.

Na základě toho jestli plníte nebo ne, se odvíjí vaše prémie. Někde na pracovišti – například v kuchyňce – visí tabulka, do které se zaznamenává skóre. Všichni tak vidí, jak se smlouvami zápasíte. Podle Jany však není ani finanční odměna v případě plnění nijak zvlášť motivační. „Abych se dostala na stejný plat kolegyň, které plnily, stačilo udělat v měsíci několik přesčasů.“

Jedná se tak pouze o prodej, stálý tlak ze strany nadřízeného manažera pobočky. Limity bodů, které musíte za kvartál splnit, se neustále zvyšují. „V bance jsem pracovala dva a půl roku. I v období krize, kdy nám slíbili, že limity sníží, se zase navyšovaly. Plnění požadovaného množství bodů bylo skoro nemožné,“ vzpomíná Jana.

Nejen na poradce ale také na každou pobočku je stanoveno, kolik se musí uzavřít jednotlivých produktů. Potom se také hodnotí, jak plní pobočka. Řeší se, jak je možné, že jedna plán splnila a druhá ne. Za to jsou následně zase hodnoceni manažeři.

Každodenní rutina: Proč to nejde, proč to nejde…

Každý den ráno vás čeká porada s manažerem. Přinesete si poznámky o každém klientovi a rozebíráte, jak se daří či spíše nedaří limity plnit. „Tak například když za předchozí den nemáte dostatečný počet bodů, vysvětlujete podle poznámek u každého klienta, proč se nezdařilo smlouvu uzavřít. Jeden spěchal, jiný klient už měl třeba všechny produkty uzavřené, řeknete manažerovi. Co on na to? Proč to nejde? Zopakujete to samé a on: Proč to nejde? Takto se mě zeptal sedmkrát dokola.“

Když řeknete svůj názor a náhodou nesouhlasíte, koledujete si o to, že vám nadřízený začne práci ještě znepříjemňovat. Takže slabší povaha většinou vše odkývá. Není také nic zvláštního, když se nadřízenému podaří pracovnici rozbrečet. Pokud neplníte, je třeba problematické dostat dovolenou.

banka2.bmp

Jak na běžícím páse

Tento kolotoč většinou vydržíte tak rok. Nedaří se vám? Trenéři prodejních dovedností vám dělají náslechy a zhodnotí, v čem vlastně děláte chybu. Pokud začnete vystrkovat růžky a mít svůj názor, případně soucítíte s klientem, je to začátek vašeho konce.

„Nebála jsem se říct svůj názor a nechtěla jsem klientům nabízet třeba méně výhodné produkty, než měli. Prostředí vás zkrátka k té výpovědi donutí,“ uvádí Jana.

Někteří otrlí bankovní poradci jdou po bodech hlava nehlava. Při nabízení produktů tak zamlčí důležité informace a produkt pouze vychválí. Splní tak body, klient však přijde smlouvu za pár dní zrušit, ale na to se už nikdo nedívá. Mají prostě splněno. Když neplníte dlouhodobě, dalším řešení je uzavírat smlouvy na sebe.

Jana potvrzuje, že tlak se stupňuje a potvrdili jste to i v diskuzi pod minulým článkem. „Všimli jsme si, že byl trend zaměstnávat mladé čerstvé lidi, protože kolegové, kteří byli v bance dlouho a zažili ještě staré dobré časy, takzvaně kazí morálku. Protože se třeba zmíní, jaké limity byly dříve.“

Kde je zájem klienta? Jak to skončí?

Třeba tak, že se tyto praktiky dostanou na veřejnost. V diskuzi dokonce jeden čtenář uvádí, že jedna z bank po uveřejnění praktik chování k zaměstnancům vyvěsila na intranet výzvu, že se tyto věci prý mohou řešit interně. Z příspěvků se ale zdá, že snaha dosud byla pouze ze strany zaměstnanců.

V diskuzi se také objevil tento zajímavý příspěvek: „Jedna naše velká banka je vlastně kvůli nárokům na zaměstnance bez středně kvalifikovaných poradců. Po pár měsících všichni utíkají, ti lepší snadno získají lépe placenou práci v jiné bance, ti slabší mění odvětví. Je tam pár elitních, kteří drží zuby nehty, protože nechtějí jinde začínat od nuly. A pak masa nováčků, kteří se neustále obměňují. Současná situace na trhu práce tomu napomáhá, zejména v regionech. Tlak na výkon je takový, že ve čtvrtletí, kdy si vyberete dovolenou, už nemáte šanci splnit plány. V takovémhle prostředí je pro vás zájem klienta priorita číslo 478.“

Jaký je konec bankovního poradce v Čechách? Jeden z diskutujících uvádí: „Nejen psychické vyčerpání, ale s tím v návaznosti spojené fyzické vyčerpání mi udělalo z mého života jednu větu: Vstát, do práce, body, body, body, domů, vyprat, vyžehlit, spát. Už ani víkend nestačí na to, abych si alespoň maličko odpočinul. Podávám výpověď a konečně se mi pomaličku začíná ulevovat…“

Podmínky zaměstnanců v českých bankách budeme dále sledovat. Pokud máte také zajímavé zkušenosti, přispějte do diskuze nebo pošlete své zážitky přímo do redakce.

Další článek


 

Související články


celkem 59 komentářů

Nejnovější komentáře

Je to hodne podobne jako prace u operatoru, ale clov...
Martin
19. 7. 2015, 10:46
To Jirka 111: Jako současný manažer pobočky konkuren...
Kazatel
10. 10. 2014, 20:38
My jsme běžně dostávali maily, že když ten den nespl...
jil
10. 10. 2014, 20:35
Re: Bezva příhoda z mé strany jako klienta. Po te, ...
jil
10. 10. 2014, 18:10
Neznám produkty konkrétní produkty ČS, ale jako býva...
Jirka 111
10. 10. 2014, 14:43

Další články

Hospodské „čtyřky“, vinárny, kavárny a cukrárny v ohrožení, kvůli EET

Hospodské „čtyřky“, vinárny, kavárny a cukrárny v ohrožení, kvůli EET

Suma sumárum, ohrožených podniků je zhruba 13 až 15 tisíc.

Před 9 hodinami  |  Pospíšil Aleš  |  4

Plátci DPH pozor, vláda od října rozšiřuje „reverse charge“

Plátci DPH pozor, vláda od října rozšiřuje „reverse charge“

Před 11 hodinami  |  Pospíšil Aleš
Chcete zateplit střechu? Na co si dát pozor a kdy se vyplatí?

Chcete zateplit střechu? Na co si dát pozor a kdy se vyplatí?

Střecha je místem, přes které může unikat velká část tepla.

Před 13 hodinami  |  Poncarová Jana  |  1

U ČMSS si můžete předpřipravit smlouvu on-line

U ČMSS si můžete předpřipravit smlouvu on-line

Včera  |  Rybová Romana  |  1
Jak zbytečně neprotopit majlant?

Jak zbytečně neprotopit majlant?

Každý rok nás tepelná pohoda stojí velkou část rodinného rozpočtu.

Včera  |  Ondráčková Kamila  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená