FinExpert.e15.cz

Jak se platí mýtné II.

Ve druhém díle se dozvíte informace z technického zákulisí platby mýtného.

Proces platby mýtného je velmi snadný. Výběrové řízení na provozování platebního systému pro výběr mýtného tehdy vyhrála Československá obchodní banka a jejím prostřednictvím probíhají platby v případě použití platebních a tankovacích karet.

V současné době může mít obsluha čerpací stanice dva nebo až tři různé elektronické terminály: jeden pro příjem bankovních platebních karet, druhý pro příjem karet CCS a třetí pro akceptaci platebních karet k úhradě mýtného. To je sice komplikované, může to však provozovateli čerpací stanice přinést nižší poplatky za akceptaci karet než v případě jednoho společného terminálu jednoho provozovatele systému.


Jak se platí mýtné I.
V prvním díle jsme se zaměřili na způsoby plateb v praktickém životě.

Mýtné jako vábnička

Provozování mýtného je však pro ČSOB velmi dobrý marketingový nástroj. Pracovníci čerpacích stanic už nemusí mít na pultě baterii terminálů, pokud chtějí akceptovat více druhů karet. Stačí terminál jediný – z ČSOB. ČSOB totiž vybudovala autorizační středisko („Fleet Card Centrum“), které umožňuje, aby na pumpách a jiných prodejních místech mohli řidiči platit mýtné jak platebními, tak také „tankovacími“ kartami. Některé z nich přitom na území České republiky nešlo dosud použít.

První tisíce palubních jednotek „premid“ a „předplacené kilometry“ již dopravci uhradili právě některou z deseti přijímaných tankovacích karet“. Odborníci dokonce očekávají, že od ostrého startu bude kartami hrazeno až 30% všech mýtných poplatků, což není nereálné číslo.

Sdílené systémy s Kapsch

Sdílení dat mezi centrálním mýtným systémem Kapsch a bankovním serverem TollTool („mýtný nástroj“) v ČSOB pak umožní, aby banka každý den převáděla mýtné vybrané na prodejních místech ať v hotovosti či prostřednictvím karet na účty Ředitelství silnic a dálnic ČR. Vytvořený systém je zcela ojedinělý na českém bankovním trhu. Autorizační středisko dokáže pro mýtný systém zpracovat až 20 transakcí za sekundu.

Co je císařovo, dej císaři

Protože úhrada mýtného musí být podle zadání státu zatím oddělena od jakýchkoliv jiných plateb, bude se nadále stávat, že řidič bude platit za pohonné hmoty u jiné přepážky než za použití dálnic a vybraných silnic. Proto byla např. Kapschem posílena obsluha platebních terminálů napojených na systémy ČSOB na nejvytíženějších hraničních přechodech – Rozvadov, Chotěbuz, Vojtanov, Pomezí a Břeclav.

Platbou mýtného se v Česku vytvořil unikát

Celý způsob platby mýtného přesahuje samotný projekt elektronického mýta. Autorizační středisko pro tzv. tankovací karty zásadním způsobem zjednodušuje platby různými druhy karet a dává čerpacím stanicím možnost vybudovat si v budoucnu prostor  pro další služby vázané na dopravu. Dosud sice existovaly dvoustranné dohody mezi několika vydavateli karet, ale globální řešení chybělo. Čerpací stanice, která chtěla akceptovat co největší množství karet, musela mít na pultu tolik terminálů, kolik karet bude přijímat.

Výhra v tendru na výběr mýtného umožnila vytvořit ČSOB univerzální elektronické zázemí, které umí vypořádat pohledávky s jednotlivými vydavateli různých typů karet. Díky tomu může obsluha čerpací stanice – obchodník ČSOB – akceptovat platební karty na jediném, univerzálním terminálu. Centrální systém zjednodušeně řečeno akceptuje libovolný druh platebních a  tankovacích karet na jednom terminálu. Co je v zahraniční obvyklé, konečně dorazilo do Česka, byť pod hlavičkou jediné banky.

Banka jako dodavatel služeb

ČSOB je v systému elektronického mýtného dodavatelem konsorcia Kapsch, to znamená, že není přímo členem tohoto konsorcia, a tedy ani není v přímém kontraktu se státem jako zadavatelem mýtného systému. Služby, které ČSOB poskytuje pro mýtný systém, se řídí požadavky zadavatele a podmínkami, které Kapsch pro ni stanovil.

Banka vystupuje mimo jiné v roli clearingové banky a správce sítě distribučních (175 v provozu) a kontaktních míst (14 v provozu).  Na těchto místech se je možné zaregistrovat  do mýtného systému, platit mýtné, získávat informace či podávat náměty a připomínky.

Kontraktačními partnery ČSOB jsou Hospodářská komora hl.m.Prahy, OMV, Shell, Benzina, ESSO a další. Platební terminály pak dodala společnost PVT, jako dodavatel hardwaru, která rovněž vyškolila obsluhu.

Datové toky v systému elektronického mýtného a bankou

Klepněte pro větší obrázek

Finanční toky v systému elektronického mýtného

Klepněte pro větší obrázek

Zdroj: ČSOB

Další článek


 

Související články


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

no možna
Michal Valek
20. 1. 2007, 07:35

Další články

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

Včera  |  Fórum FinExpert.cz
Češi si opět půjčí na Vánoce. Dokonce i ti s exekucí

Češi si opět půjčí na Vánoce. Dokonce i ti s exekucí

Včera  |  Ondráčková Kamila
Psychologie nákupů aneb Jak vás chtějí ošidit

Psychologie nákupů aneb Jak vás chtějí ošidit

Nákupní horečka, opakující se každým rokem, již vypukla.

Včera  |  Štarková Petra  |  2

Zmatky, zavřené hospody i bojkot. Takový byl první den s EET

Zmatky, zavřené hospody i bojkot. Takový byl první den s EET

Systém Finanční správy zatím prý funguje jak má...

Včera  |  Pospíšil Aleš  |  5

Pojištění „na blbost“? Může se opravdu hodně vyplatit

Pojištění „na blbost“? Může se opravdu hodně vyplatit

1.  12.  2016  |  Rybová Romana

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená