FinExpert.e15.cz

Jak na firemní benefity, aby uspokojovaly zaměstnance?

Firemní benefity jsou často používaným nástrojem při náboru.

Již dávno neplatí, že zaměstnance motivuje pouze výše mzdy. Firemní benefity jsou často používaným nástrojem při náboru nových zaměstnanců, firmy je také bohatě využívají pro zajištění loajality a motivace svých stávajících zaměstnanců. Na druhé straně pro budoucího zaměstnance mohou být důležitým faktorem při rozhodování se mezi několika pracovními nabídkami.

Nabídka firemních benefitů je široká - od papírových stravenek přes občerstvení na pracovišti či týden dovolené navíc až po firemní automobil. Do popředí zájmu se však v poslední době dostávají tzv. volnočasové zaměstnanecké benefity. Jejich možnost využití je definována v zákoně o daních z příjmů v §6, odst. 9, písm. d). 

Práce | Zajímavosti | Studium | Srovnání

Mít „výšku“ se vyplatí, absolventům dává 85% šanci najít zaměstnání

Kurz němčiny, nákup v lékárně, měsíční permanentka do aquaparku či fitness centra, prodloužený víkend v lázních nebo lístky na koncert jsou jen stručnou ukázkou jejich využití v praxi. Obecně lze říci, že volnočasové benefity slouží ke spokojenějšímu životu zaměstnance, jeho osobnímu rozvoji, podporují jeho zdraví a vitalitu. Nepřehlédnutelným faktem je i to, že poskytování volnočasových benefitů má příznivý dopad pro zaměstnavatele. Nejenže jsou užitečným nástrojem odměňování a motivace zaměstnanců, ale především jsou pro obě strany ekonomicky výhodné.

Odměna do mzdy nebo zaměstnanecké benefity?

Současná daňová legislativa umožňuje firmám poskytnout výše zmíněné volnočasové benefity za následujících podmínek: na straně zaměstnavatele se jedná o daňově neuznatelný náklad, tedy zaměstnavatel z takto vynaložených prostředků odvede 19 % daň z příjmu, ale na rozdíl od peněžní odměny (mzdy) z nich zaměstnavatel neodvádí zákonné sociální a zdravotní pojištění. Na straně zaměstnance pak při obdržení těchto nepeněžních benefitů nedochází ani ke zdanění, ani k odvodům pojistného. Lze si tedy snadno spočítat, že za stejné prostředky vynaložené zaměstnavatelem dostane zaměstnanec v případě nepeněžních benefitů o 32 % vyšší reálnou hodnotu, než v případě mzdy. A naopak, aby zaměstnanec dostal stejnou reálnou hodnotu, představují nepeněžní benefity pro firmu oproti mzdě o 24 % nižší výdaj.

Při pohledu do zákona je patrné, že tzv. volnočasové benefity se dají rozdělit do kategorií zdraví, rekreace, sport, kultura a vzdělávání. Je pak na preferencích zaměstnavatele, které z uvedených oblastí vybere pro své pracovníky. Výběr může souviset i s oborem podnikání dané společnosti. Management výrobní firmy může upřednostnit pro své zaměstnance kvalitní odpočinek, regeneraci, aktivní odpočinek před jazykovou vybaveností, u společnosti poskytující IT služby či telekomunikační služby může být dán důraz právě na vzdělávání pracovníků doplněné širokou škálou benefitů z oblasti sportu. 

Mezi daňově výhodné zaměstnanecké benefity se řadí:

  • zdraví – např. lékárny, optika, masáže, aktivní odpočinek, zdravotní péče, očkování,
  • rekreace – s ročním limitem 20 000 Kč na zaměstnance, např. služby cestovních kanceláří a cestovních agentur, slevové portály (prodloužené pobyty), hotely a penziony v ČR, lázně, sport – např. aktivity ve fitness centrech, squash, bowling, pronájem kurtu, bazény, lyžařská střediska,
  • kultura – např. kina, divadla, lístky na koncerty, sportovní utkání, tiketové portály,
  • vzdělávání – např. jazykové kurzy, odborné kurzy, autoškola, kurz rétoriky.

Z průzkumu společnosti Benefity vyplývá, že nejvyužívanější kategorií z pohledů zaměstnanců je zdraví (60 %), následuje rekreace s 19 % a sport, který vyhledává 10 % zaměstnanců. V těsném závěsu je pak oblast kultury s 6 % a vzdělávání, které využívá 5 % pracovníků firem, které nabízejí svým zaměstnancům systém volnočasových firemních benefitů. 

Když se podíváme do jednotlivých krajů naší republiky, lokální trendy v čerpání firemních benefitů následují trend celorepublikový - na celé čáře vítězí oblast zdraví. Rozložení dalších kategorií se liší jen jejich procentním zastoupením. Odvětvové zaměření firem také hraje ve volbě benefitů svou roli, ale benefity z kategorie zdraví preferují jak zaměstnanci ve službách, tak i ve výrobě. Např. ve firmě podnikající v logistice je oblast zdraví na prvním místě u 80 % zaměstnanců, ve firmě z automobilového průmyslu pak přes 72 %. Druhé místo oblíbenosti si drží kategorie rekreace. Trávení volného času se svojí rodinou, blízkými či přáteli dává přednost např. v telekomunikačních firmách přes 28 % zaměstnanců, ve společnostech z potravinářského průmyslu jich je jen 13 %. Zbývající kategorie benefitů – kultura, vzdělání, sport zaujímají různá pořadí v žebříčku preferencí (např. v telekomunikační firmě vede kategorie vzdělávání, v logistické firmě sport a ve výrobní firmě kultura).

Záleží na velikosti firmy? To již dávno neplatí…

Ještě v nedávné době bylo využívání firemních benefitů doménou velkých, nadnárodních společností. Pracovníci v západní Evropě tento systém znají a využívají již mnoho let. V současné době se ale situace v České republice mění a zaměstnanecké benefity zavádí i menší a střední podniky. Průzkum společnosti ukazuje, že volnočasové benefity nabízí svým zaměstnancům skoro 30 % firem s méně než 50 zaměstnanci. Statistiky dále ukazují, že systém volnočasových zaměstnaneckých benefitů je momentálně nejvíce rozšířený mezi společnostmi podnikajícími na území hlavního města Prahy (přes 50 %), následuje Středočeský kraj s více než 10 %. Rozšiřování do dalších krajů republiky je pomalejší, vede Karlovarský kraj, následovaný krajem Ústeckým, Jihomoravským a Královehradeckým.   

Papírová poukázka nebo benefitní karta?

Pravděpodobně nejrozšířenějším způsobem poskytování benefitů je využití tzv. poukázek. Nákup papírových poukázek je pro zaměstnavatele celkem jednoduchý jak administrativně, tak i z pohledu účtárny. Jejich nevýhoda se ale ukazuje v momentě, kdy zaměstnanec poukázku ztratí, zničí (např. v pračce), je mu odcizena, anebo skončí její platnost.

Nejmodernějším a nejflexibilnějším systémem poskytování benefitů je využití on-line portálu - tzv. cafeterie. Portál je upraven každé firmě přímo na míru, zaměstnanci se do aplikace přihlašují pomocí uživatelského jména a hesla. K placení v kamenných obchodech nebo e-shopech slouží benefitní karta, která vypadá a funguje podobně jako platební karta s unikátním číslem a PINem.

Novinkou poslední doby je produkt nazývaný „bonus sacrifice“. Jeho systém je velmi pružný - zaměstnanec si může sám rozhodnout, jestli si přidělené benefitní body ponechá v cafeterii, kde je jejich čerpání pro něj nejvýhodnější, anebo si je převede v podobě peněz do mzdy (a samozřejmě je náležitě zdaní).

Autor je ředitelem společnosti Benefity, která spravuje systémy nepeněžního odměňování a motivace zaměstnanců.

Další článek


 

Další články

Účastníků v penzijních fondech ubývá

Účastníků v penzijních fondech ubývá

26.  8.  2016  |  Rybová Romana
Česko jede na bezkontaktní vlně, kartu v mobilu spouští další banka

Česko jede na bezkontaktní vlně, kartu v mobilu spouští další banka

26.  8.  2016  |  Schwarzmann Marek  |  3
Příspěvek a doplatek na bydlení: Kdy máte nárok?

Příspěvek a doplatek na bydlení: Kdy máte nárok?

Rozhodující jsou příjmy a náklady za předchozí čtvrtletí.

26.  8.  2016  |  Rybová Romana  |  1

Už jste někdy koupili pračku nezávazně?

Už jste někdy koupili pračku nezávazně?

(Inzerce) Ať už chcete koupit pračku, televizi nebo žrádlo pro psa, internet je Váš mocný pomocník, protože Vám dává svobodu výběru.

26.  8.  2016  |  Inzerce

Dalších 30 finančních pravidel, která se vejdou do jedné věty

Dalších 30 finančních pravidel, která se vejdou do jedné věty

Na tato finanční pravidla nedejte dopustit.

25.  8.  2016  |  web Investiční  |  2

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Podomní prodej | Zajímavosti | Smlouvy | Legislativa

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců

Jak se bránit lživým taktikám podomních prodejců? více

EuroEUREUR27.020 Kč-0.037 %
Americký dolarUSDUSD23.928 Kč-0.042 %
Britská libraGBPGBP31.618 Kč0.098 %
Japonský jenJPYJPY23.839 Kč0.059 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.608 Kč0 %
více...
PX852.290-0.41 %
CETV58.6000.17 %
ČEZ416.500-0.12 %
Erste Bank687.300-1.09 %
Fortuna89.000-2.20 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více