FinExpert.e15.cz

Hledání práce je práce na plný úvazek

Ukázat firmě, že vy jste ten nejzajímavější kandidát není jednoduché.

Nezaměstnanost padá k nule, firmy se přetahují o zaměstnance a u nejvíce nedostatkových profesí rychle rostou platy. Ideální čas porozhlédnout se po něčem lepším. Ukázat firmě, že zrovna vy jste ten nejzajímavější kandidát ale tak jednoduché není. Představte si, že vaše zkušenosti a dovednosti je zboží a vy jste marketingový a obchodní manažer, který toto zboží musí co nejefektivněji nabídnout a prodat.

Jako správný markeťák a obchoďák zároveň potřebujete obchodní materiály. Jelikož většina personalistů zná sociální sítě pouze z HR konferencí, ale jinak s nimi vůbec neumí zacházet, tak základem bude ještě stále životopis. Ten by měl fungovat jako prodejní leták a rozhodně by to neměla být kopie vašeho popisu práce, který jste dostali jako přílohu k pracovní smlouvě. Pokud nejste zrovna technický specialista nebo programátor, kterých je na trhu práce nedostatek, tak musíte počítat s tím, že personalista dostane desítky životopisů na každé inzerované pracovní místo.

Vyděláváme | Zajímavosti | Práce | Psychologie

Pět vět, které pohřbí vaše šance u pracovního pohovoru

Co byste při pracovním pohovoru opravdu neměli říkat?

CV vždy přizpůsobte, využijte LinkedIn

Je potřeba se od konkurence odlišit a zaujmout na první pohled. Představte si, když přijdete domů a máte plnou schránku reklamních letáků. Určitě vás nezaujme ten, který bude plný textu a nebude a první pohled jasné, co nabízí. Životopis by měl být přizpůsoben každému zaměstnání, o které se ucházíte, aby zaujal. Pokaždé totiž můžete prodávat jiný výsek kariéry nebo akcentovat určité dovednosti.

Jako vaše webové stránky bude sloužit váš profil na LinkedIn. Ten má spoustu dalších „vychytávek“, které do normálního životopisu nedostanete. Je to zároveň nejvyužívanější nástroj pro hledání práce a je prakticky jediná, která je zaměřena primárně na rozšiřování a udržování profesních kontaktů. Velmi často dostáváte sami nabídky od firem, podniků, které hledají zaměstnance.

Práce | Psychologie

Proč bychom měli přijmout zrovna vás? 3 nejlepší odpovědi

Jakou nejlepší strategii zvolit při pracovním pohovoru?

Stále častěji sem také firmy na své vlastní profily vkládají inzeráty na otevřené pozice a nastaví si, jaké cílové skupině se má inzerát zobrazit. Mnoho dalších internetových pracovních portálů nebo náborové webové stránky některých zaměstnavatelů se snaží zjednodušit uchazečům proces registrace a tak můžete například jen nechat odkaz na svůj LinkedIn profil, aniž byste museli připojovat svůj životopis nebo vypisovat registrační údaje.

Dbejte na profesionalitu

Jelikož se jedná o profesní síť, měl by váš profil vypadat opravdu profesionálně. Začněte výběrem adekvátní fotografie, protože dobrý první dojem už podruhé udělat nemůžete.

Pod vašimi základními údaji je část nazvaná Souhrn. Tuto oblast můžete využít mnoha různými způsoby od obecného motivačního odstavce po vložení fotek, které vás nějak charakterizují, prezentací atd. Pracovní zkušenosti je potom část, která popisuje dosavadní praxi. Je potřeba být stručný a srozumitelně popsat, co jste skutečně dělali. Nekopírujte název pozice a popis pozice z interních dokumentů. Velmi často mají firmy svoje vlastní názvosloví pozic, které není obecně používané.

Myslete na to, že personalisté používají LinkedIn také jako fulltextový vyhledávač a váš profil by měl obsahovat taková klíčová slova, aby vás našlo co nejvíce personalistů, kteří hledají lidi vašeho zaměření.

Velmi vám může při hledání práce pomoci sekce Dovednosti a doporučení. Pomocí LinkedIn můžete oslovit své současné i minulé kolegy a šéfy, aby vaše dovednosti kliknutím potvrdili. Množství lidí, kteří jednotlivé dovednosti potvrdí, dokladuje, v čem vás vnímají jako nejkompetentnější a velký počet potvrzení zanechá dobrý dojem. Ideální je požádat pár kolegů o slovní doporučení, kde více popisuje vaši spolupráci a pracovní kompetence.

Rozhoďte sítě

Tak to by byly prodejní materiály a teď ke strategii. Podle některých průzkumů se až 70 % všech volných míst obsadí pomocí známých. V hospodě u piva se třeba kamarádů zeptáme, jestli o něčem nevědí, ale ne každého napadne oslovit své známé přes sociální sítě, přestože je dnes používá skoro každý bez ohledu na věk nebo vzdělání. Velkým pomocníkem potom může být Facebook nebo již zmiňovaný LinkedIn, jejichž prostřednictvím můžete oslovit velký okruh lidí.

Už nejen mladší generace je využívá naplno ke komunikaci se svými vrstevníky, ale své příznivce mají i u generací starších. Na nejoblíbenější síti Facebook je v ČR zaregistrovaná téměř čtvrtina všech obyvatel. Na Facebooku můžete jednoduše oslovit své kamarády, ale zároveň také známé, se kterými se již nestýkáme, protože nemáme takové časové možnosti potkávat tolik lidí osobně, ale na sítích si jen známého přidáte mezi své přátele.

Každý známý má zase desítky dalších známých a tak dále, tím pádem se může informace šířit neobvykle rychle. Buď někdo hledá práci, nebo zaměstnance, „vypustí“ tuto informaci a ostatní ji začnou šířit.

Vyděláváme | Zajímavosti | Práce | Psychologie

Módní chyby, které mohou zabít vaše šance na novou práci

Vzdělání a zkušenosti není to jediné, co bude druhou stranu zajímat.

Dobré je sestavit si seznam personálních agentur, a ty obejděte. Významně rozšíří vaše možnosti, protože vědí, co se děje uvnitř společností pro které dělají nábory a mají přehled i o otevřených místech, které na internetu nejsou. Stále častěji se stává, že vlastně ani sami nevíme, kam bychom měli svoji další kariéru směřovat a nemusí to být špatně. Něco jsme dokázali a teď chceme změnu, ale nevíme, kde jí najít. Dobrý personalista v agentuře vás vyslechne a nabídne různé možnosti.

Ztroskotáte na aroganci a nepřipravenosti 

Další fází je přímé odpovídání na inzeráty, nabídky a pohovory v konkrétních firmách. Příprava nalezením vhodných inzerátů nekončí. Přihlásíme-li se na nějaký pohovor jako uchazeč o pozici, měli bychom si prostudovat alespoň internetové stránky firmy a případně si připravit dotazy, které nás při tom napadly. Dáme tím najevo, že o firmě něco víme a zároveň si musíme uvědomit, že i my si vybíráme, tedy bychom o firmě měli něco vědět.

Tento postup není tak samozřejmý, jak by se na první pohled mohlo zdát. Překvapivě velké množství lidí přijde na pohovor a ani neví, na jakou pozici se hlásí. Neví třeba ani v jaké jsou firmě, natož aby věděli nějaké detaily o pozici a společnosti. Tento přístup svědčí o tom, že kandidát nemá skutečný zájem o danou pozici a firmu, ale že pouze čeká na první relativně dobrou nabídku, což není dobrý signál.

„Sám o sobě všechno vím, tak jim to tam prostě řeknu a bude, co bych kde studoval.“ Přitom jednou z prvních otázek bývá – proč chcete pracovat zrovna pro nás a na této pozici. Nepřipravenost, arogance, ale zároveň i nedostatek zdravého sebevědomí je nejčastějším důvodem neúspěšného pohovoru.

Autor je manažerem náboru společnosti ManpowerGroup.

Další článek


 
celkem 2 komentáře

Poslední komentáře

zásadní problém - tím, že nemám obchodní talent, nej...
Pavel Jansa
8. 6. 2016, 09:10
Jasne, to jsou zas blaboly. Personalni agentury za m...
Arachnid
2. 3. 2016, 01:13

Další články

Platby v zahraničí aneb Rady, které se vyplatí přibalit na dovolenou

Platby v zahraničí aneb Rady, které se vyplatí přibalit na dovolenou

Včera  |  Ondráčková Kamila
5 tipů, jak se odlišit od konkurence

5 tipů, jak se odlišit od konkurence

Základem úspěšného podnikání je najít takové služby či produkt, který v oblasti, ve které působíte, schází.

Včera  |  Výborná Klára

Americký dolar by měl stát jen 15 Kč, říká Big Mac index

Americký dolar by měl stát jen 15 Kč, říká Big Mac index

Včera  |  Pospíšil Aleš  |  1
Na dovolené platíme kartou. Chorvatské kuny máme ale stále v oblibě

Na dovolené platíme kartou. Chorvatské kuny máme ale stále v oblibě

Včera  |  Rybová Romana
Jak si založit fungující e-shop?

Jak si založit fungující e-shop?

Nejdříve je nutné vědět, co chceme nabízet. A je dobré znát zboží, které chceme prodávat.

Včera  |  Rybová Romana  |  2

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Z dlouhé chvíle... Zkoukněte, na čem můžete ušetřit

Z dlouhé chvíle... Zkoukněte, na čem můžete ušetřit

Se smartphonem v kapse můžete ušetřit prakticky na všem. více

EuroEUREUR27.020 Kč-0.019 %
Americký dolarUSDUSD24.601 Kč0.268 %
Britská libraGBPGBP32.289 Kč0.502 %
Japonský jenJPYJPY23.165 Kč0.181 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.610 Kč-0.028 %
více...
PX892.8400.16 %
CETV55.5000.91 %
ČEZ464.0000.91 %
Erste Bank643.800-1.56 %
Fortuna89.5000.56 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více