FinExpert.e15.cz

GoPro – hlavní akciový trhák tohoto roku

Růst 219 % je zcela bezprecedentní a společnost se tak řadí mezi firmy, které dokázaly růst o více jak 100 % od IPO.

GoPro, jedno z nejočekávanějších IPO tohoto roku, se může pochlubit výjimečnou výkonností. Od IPO, které proběhlo 25. 6. 2014 za cenu 24 USD, již uplynulo necelých 5 měsíců a je čas trošku si zhodnotit situaci na této oblíbené akcii.

Za svůj poměrně krátký život na kapitálových trzích bylo o společnosti mnoho napsáno, mnoho investorů vydělalo pěkný balík a především, spoustě lidí pomohlo zachytit a sdílet životní zážitky. Kamery GoPro si získaly uživatele svojí univerzálností, jednoduchou ovladatelností a odolností vůči vnějšímu prostředí. Pohled na samotný procentuální růst společnosti však zarazí kdekoho. 219% růst je zcela bezprecedentní a společnost se tak řadí mezi ostatní smetánku devíti firem, které dokázaly růst v tomto roce o více jak 100 % od IPO.

Je však oprávněná současná valuace akcie na 77 USD?

Porovnejme ji tedy s jinými konkurenty v oboru (Canon, Nikon, Sony, Olympus). Zatímco GoPro se obchoduje na 100násobku budoucích zisků, 10násobku tržeb, a 85násobku EBIT, u konkurentů můžeme dojít k číslům 15x, 0,7x, 9x. Buď se tedy u GoPro očekává vysoká expanze v budoucnosti, nebo je zkrátka příliš drahá a očekávání investorů jsou mylná. 

Platíme | Platební karty | ČSOB

Předplacené platební karty už i u nás

GoPro generuje svůj příjem skrze dva hlavní kanály – prodej kamer a příslušenství. Prodeje kamer sice strmě rostou (2011 1,14 mil., 2012 2,31 mil., 2013 3,84 mil.), nicméně velmi reálným problémem další expanze může být příchod nové konkurence na trh. A že by kamery mělo GoPro pojištěné schválenými patenty se opravdu říci nedá. Nedávno přišla Sony s novou akční kamerou AS100V, která se rovněž setkala s pozitivními ohlasy. Ricoh se nenechal zahanbit a uvedl na trh sportovní voděodolnou kameru WG-M1. K tomu můžeme přičíst i značně levnější konkurenci ze strany Polaroidu nebo čínských výrobců. Jen lehkým výčtem zde musí být všem jasné, že vyšlápnout si na píseček GoPro není pro soupeře vůbec těžké. 

Pak jsou ale i pozitiva

GoPro je podobné jako Apple. Je to styl. Kdo má kameru GoPro, je IN. A to hraje obrovskou roli. Navíc jejich nejnovější přírůstek do rodiny Hero4 cílí na úplně nový segment – běžné dovolenkáře. Do nedávna byly kamery GoPro prezentovány spíše pro adrenalinové sportovce. To je sice velký počet potenciálních zákazníků, ale proč nezacílit na masy lidí. Jedete na dovolenou? Potřebujete GoPro! Tudy vede cesta k dalšímu růstu. Ale také směrem do Číny, kde ještě management ani nezahájil expanzi.

Kvůli těmto důvodům si myslím, navzdory vysoké valuaci a téměř žádným bariérám vstupu na trh, že akcie GoPro mají ještě růstový potenciál. Do nebe určitě neporostou, ale po dalších kvartálních výsledcích by mohly chytit druhý růstový dech.

Další článek


 

 


Další články

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců

Jak se bránit lživým taktikám podomních prodejců? více

EuroEUREUR27.030 Kč-0.055 %
Americký dolarUSDUSD24.324 Kč-0.238 %
Britská libraGBPGBP32.014 Kč-0.275 %
Japonský jenJPYJPY23.533 Kč1.045 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.610 Kč-0.083 %
více...
PX883.050-0.47 %
CETV56.200-0.97 %
ČEZ457.700-2.41 %
Erste Bank643.6001.32 %
Fortuna89.8501.01 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více