FinExpert.e15.cz

Fluktuace v callcentrech standardem

Přestože centra sdílených služeb mají až dvojnásobné náklady na nábor, nedaří se jim zaměstnance udržet.

Drahý nábor a vysoká fluktuace. Těmito slovy je možné shrnout personální problémy tzv. center sdílených služeb v České republice. Přitom náklady na nábor jednoho zaměstnance se pohybují v průměru necelých 40 000 Kč, zatímco tržní průměr je na úrovni 17 000 Kč. Téměř pětina nově přijatých pracovníků však odejde ještě během zkušební doby. Na trhu je přitom běžné, že během zkušební doby opustí podnik přibližně jen 5 % zaměstnanců.

Motónní práce na směny

Vyšší průměrné náklady na nábor souvisejí s vyšší úrovní základních mezd většiny pozic, které centra sdílených služeb nabízejí, ta totiž nemají tak velké portfolio různých typů funkcí, takže jejich průměrné náklady na nábor jsou nutně vyšší, než je na trhu běžné. Nesmíme navíc zapomenout, že průměrná tržní hodnota 17 000 Kč pokrývá celou škálu pracovních pozic od dělnických až po manažerské.

Na straně druhé centra nemají tolik obtíží s vysokou absencí, s níž se potýkají jiné obory. To může být důsledek vyšší úrovně a celkové struktury mezd. Většinu mzdy pracovníků tvoří základní plat, nejčastěji dostávají jen 10 % mzdy ve formě bonusů. Ty jsou navíc zpravidla ovlivněny zejména individuálním výkonem zaměstnance, popř. jeho týmu, což podporuje snahu o co největší osobní výkonnost.


Co je centrum sdílených služeb

Jde o typ společnosti, která vykonává specifické aktivity, jako je např. centrální zpracování faktur, personální administrativa či zákaznická podpora, callcentrum, a to jak v rámci jedné skupiny, tak pro externí zákazníky.


Překvapující a poučné však je, jak se centra služeb dokáží pracovat s problematikou absence. Podle zprávy PricewaterhouseCoopers i přesto, že práce v nich bývá obvykle monotónní, náročná a často na směny, průměrná míra absence je zde jen 3 %. Pro ilustraci u výrobních firem je 5,3 % a u nevýrobních 3,5 %.

Motivují hlavně zaměstnanecké výhody a bonusy

Celkově je možné říct, že takto podnikající firmy hodně investují do svých zaměstnanců. Katarína Smrčková, specialistka na lidské zdroje z PricewaterhouseCoopers pro FinExpert.cz upřesnila, že podprůměrné nejsou v tomto oboru pouze základní mzdy, ale také investice do zaměstnaneckých výhod a školení. Tím spíše by se ale centra sdílených služeb měla věnovat otázce udržení pracovníků, do jejichž získání a rozvoje vloží nemalé prostředky.

Firmy se snaží přilákat pracovníky velmi dobrou úrovní základní mzdy, která se často pohybuje i nad tržním průměrem. Je ovšem důležité podívat se rovněž na celkový přímý finanční příjem – tedy základní mzdu a bonusy. Díky nižším cílovým bonusům může být celková mzda srovnatelná s obdobnými pozicemi v jiném typu firem, nebo dokonce i nižší.

Další článek


 

celkem 33 komentářů

Nejnovější komentáře

Jak které callcentrum.
Zaměstnanec callcentra
21. 1. 2008, 12:35
Re: jednoduché
Ne
2. 10. 2007, 09:13
Re: najhoršia ZL
PetQ
27. 9. 2007, 21:25
jednoduché
noname
27. 9. 2007, 17:24
Re: CC
Czenda
27. 9. 2007, 16:07

Další články

U ČMSS si můžete předpřipravit smlouvu on-line

U ČMSS si můžete předpřipravit smlouvu on-line

Před 3 hodinami  |  Rybová Romana
Jak zbytečně neprotopit majlant?

Jak zbytečně neprotopit majlant?

Každý rok nás tepelná pohoda stojí velkou část rodinného rozpočtu.

Před 5 hodinami  |  Ondráčková Kamila  |  1

Levné hypotéky motivují k nákupu nemovitostí

Levné hypotéky motivují k nákupu nemovitostí

Před 7 hodinami  |  Ondráčková Kamila
Češi chtějí více e-shopů zaměřených na potraviny a hobby

Češi chtějí více e-shopů zaměřených na potraviny a hobby

Před 9 hodinami  |  Ondráčková Kamila
Víte, na jak dlouho máte smlouvu u dodavatele? Jak to zjistit?

Víte, na jak dlouho máte smlouvu u dodavatele? Jak to zjistit?

Někteří dodavatelé motají spotřebitelům hlavy víc, než je zdrávo.

Před 17 hodinami  |  Poncarová Jana

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená