FinExpert.e15.cz

Fio banka a phishing v praxi: Aktuální zkušenost

Při troše nepozornosti můžete snadno přijít o své finance.

Máte účet a internetové bankovnictví u Fio banky? Při troše nepozornosti můžete velice snadno přijít o své finanční prostředky na vašem účtě. Stačí otevřít přílohu podvodného emailu obsahující vir. Tento email může mít např. následující podobu - exekuční úřad, nedoplatek za vodné a stočné, nedoplatek za energie apod., přičemž email je na první pohled naprosto věrohodný.

Po otevření přílohy dojde k nainstalování viru do vašeho počítače, aniž byste tuto skutečnost zjistili a dojde k tomu i přesto, že používáte antivirové programy (aktualizace na daný vir přichází se zpožděním). Při následném přihlašování do internetového bankovnictví jste automaticky přesměrováni na podvodné stránky, které jsou vzhledově naprosto totožné se skutečnými stránkami Fio banky. Pokud pečlivě zkontrolujete příkazový řádek můžete tuto odlišnost odhalit, ale skutečně tuto kontrolu každý provádí?

Na stránkách vyplníte vaše přihlašovací údaje a heslo, čímž dojde k jejich vyzrazení. V mém případě jsem byl následně vyzván ke stažení mobilní aplikace na můj telefon, což bylo provedeno v podobě informace o zvýšení zabezpečení účtu. Tento krok byl mojí největší chybou, ale vše bylo připraveno skutečně velice důvěryhodně. Při příští verzi útoku může být dokonce tento krok propracovanější a aplikace vám může být nainstalována automaticky. Následně má pachatel vše ve své moci - přihlašovací údaje s heslem, podvodná aplikace při převodu peňez automaticky přepošle SMS číselný autorizační kód k převodu.

Peníze jsou pryč

Přesně tento případ se nám stal. Pachatel nám odcizil z firemního účtu částku 234 520 Kč a tuto sumu převedl na jiný účet, taktéž vedený u Fio banky. Po zjištění této skutečnosti jsem se obrátil na Fio banku, kde byl účet ihned zablokován. Byly mi poskytnuty příslušné informace k odstranění viru z počítače a podvodné aplikace z mobilního telefonu. Byl jsem vyzván, abych celou skutečnost ohlásil na Policii ČR a zároveň jsem byl pracovníkem Fio banky ubezpečen, že o zmíněnou finanční částku nepřijdeme. Dále jsem byl vyzván, abych tento převod u banky reklamoval. Překvapením poté bylo vyrozumění o zamístnutí reklamace. 

Další fakta v této kauze:

16. 7. 2014 - datum neoprávněného převodu finanční částky
18. 7. 2014 - datum zjištění této skutečnosti, odcizená částka byla převedena na účet u vedený u Fio banky č. 2200621097/2010 kopie
18. 7. 2014 - datum blokace našeho účtu
18. 7. 2014 - pracovník banky nás ubezpečuje, že o finanční částku nepřijdeme
18. 7. 2014 - datum podání tresního oznámení: str. 1, 2, 3
18. 7. 2014 - datum podání reklamace neoprávněného převodu (č.810849)
25. 7. 2014 odeslán dotaz prostřednictvím aplikace Fio servis ohledně průběhu vyřizování reklamace. Na tento dotaz Fio banka neodpověděla kopie
14. 8. 2014 - datum vyřízení reklamace (č.810849) - reklamace zamítnuta
15. 8. 2014 manželka kontaktuje Fio banku a po návštěvě pobočky a několika urgencích dostává informaci o možnosti podat na zamítavé rozhodnutí protest, a to i v září 2014 
13. 8. 2014 - 5. 9. 2014 plánovaný pobyt v zahraničí
10. 9. 2014 - odeslán email s žádostí o upřesnění datumu, ke kterému je možné nejpozději podat protest k reklamaci a nastínění několika zásadních otázek, na které jsem v odůvodnění nenašel odpověď 
10. 9. 2014 kontaktována Policie ČR s dotazem na stav vyšetřování trestního oznámení - při tel. informaci mi bylo sděleno, že doposud nebylo provedeno šetření s pracovníky Fio banky, jelikož teprve v uplynulých dnech byl k tomuto kroku získán souhlas státního zástupce. Dále získávám informaci, že doposud všechny banky při obdobných kauzách uznávají reklamace k neoprávněným převodům a v rámci tresního řízení zaujímají roli poškozeného.
11. 9. 2014 - osobní návštěva pobočky Fio banka v Ústí nad Labem
12. 9. 2014 po několika urgencích doručena odpověď od paní Petrážové s neurčitou odpovědí ohledně nejzazšího data, ve kterém je možné podat protest. Odpověď na další otázky ohledně neoprávněného převodu nebyly zodpovězeny 

Otázky, na které jsem nedostal od Fio banky vysvětlení :

  • Kdo je majitel účtu č. 2200621097/2010, na který byla částka 234 520 Kč poukázána?
  • Uvedená částka je stále na tomto účtu, případně jaká byla její další cesta?
  • Nepochybila Fio banka při zřizování účtu č. 2200621097 ve smyslu kontroly identity a věrohodnosti majitele?
  • V době, kdy jsem oznamoval uvedenou transakci pracovníku Fio banky panu Martinu Kristovi, byl již tento útok na Fio banku znám, dokonce dle jeho sdělení byl pachatel v danou chvíli přihlášen do systému internetového bankovnictví. Nebylo v možnostech banky tomuto převodu předejít? Provedla Fio banka do této doby nějaká opatření, případně jaká?
  • Jaká opatření provedla Fio banka v následujících minutách po oznámení tohoto napadení? Obrátila se Fio banka v tento moment na Policii ČR?

V současné době se snažím s celým případem podrobněnji seznámit. Kontaktoval jsem finančního právníka a s dotazem jsem se obrátil na kancelář finančního arbitra. Zároveň k vypracování protestu čekám na informaci o stavu vyšetřování ze strany Policie ČR a nadále čekám na odpověď Fio banky k otázkám o podrobnostech, o které jsem písemně požádal. 

Pokud máte jakoukoli zkušenost, precedentní případ či radu budeme vděčni za každou informaci.

Autor nás jako náš čtenář požádal o pomoc alepoň formou uveřejnění článku. Fio banku jsme kontaktovali, nejdříve se vzhledem k bankovnímu tajemství banka nevyjádřila, dnes tiskový mluvčí Ján Franek reagoval v diskuzi:

"Fio banka se skutečně kvůli bankovnímu tajemství nemůže veřejně vyjadřovat ke konkrétním případům. Ze stejného důvodu také nemůže svému klientovi sdělit žádné údaje o účtech jiných klientů. Ve všech případech, kdy vznikne podezření na zneužití bankovního účtu, ale samozřejmě spolupracujeme s Policií ČR a oprávněným orgánům poskytujeme maximální součinnost. Na rizika phishingu naše klienty pravidelně upozorňujeme a aktualizujeme informace o aktuálních hrozbách, které mohou být namířeny na naše klienty. Věnujeme maximální pozornost a úsilí zabezpečení našich systémů. Obecně ale nemůžeme nést zodpovědnost v případě neobezřetného chování nabo nedostatečné ochrany počítače a mobilního telefonu klienta."

Další článek


 

celkem 142 komentářů

Nejnovější komentáře

Dobrý den,doporučuji všem aby se vyhnuli FIO bance. ...
zdeněk
25. 10. 2016, 20:22
no nazdar, mám firmu i FIO, tak to si dáme pozor a o...
jan
28. 5. 2015, 09:42
Co by po Fiu chcete? Je to nízkonákladová banka, kde...
žvanílek
29. 11. 2014, 13:04
> Základní otázky na které jsem nedostal od Fio b...
Lukáš
25. 9. 2014, 09:29
Aktuální informace k uvedenému případu : 22.9.2014...
R.Vopat
24. 9. 2014, 12:23

Další články

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

2.  12.  2016  |  Fórum FinExpert.cz
Češi si opět půjčí na Vánoce. Dokonce i ti s exekucí

Češi si opět půjčí na Vánoce. Dokonce i ti s exekucí

2.  12.  2016  |  Ondráčková Kamila
Psychologie nákupů aneb Jak vás chtějí ošidit

Psychologie nákupů aneb Jak vás chtějí ošidit

Nákupní horečka, opakující se každým rokem, již vypukla.

2.  12.  2016  |  Štarková Petra  |  2

Zmatky, zavřené hospody i bojkot. Takový byl první den s EET

Zmatky, zavřené hospody i bojkot. Takový byl první den s EET

Systém Finanční správy zatím prý funguje jak má...

2.  12.  2016  |  Pospíšil Aleš  |  5

Pojištění „na blbost“? Může se opravdu hodně vyplatit

Pojištění „na blbost“? Může se opravdu hodně vyplatit

1.  12.  2016  |  Rybová Romana

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená