FinExpert.e15.cz

Financování podnikání: Kdy požádat o úvěr?

Začínáte podnikat? Banky k vám budou přistupovat s obavami.

Potřebujete získat peníze na rozjezd podnikání? Nebo chcete podnikání rozšířit? Jak postupovat v případě žádosti o úvěr na tyto účely? V následujících řádcích možná najdete odpověď.

Než jdeme žádat o peníze

Pokud s podnikáním začínáme, musíme počítat s tím, že banky k nám budou přistupovat s jistými obavami. „Klient má možnost financovat začátek svého byznysu, pokud např. předloží výpisy z účty prokazující rozjezd podnikatelských aktivit, poskytne nemovitost do zástavy a předloží kvalitní byznys plán jako doplněk při argumentaci,“ říká Hana Drápalová ze Sberbank.

Pokud chceme financovat již zaběhlé podnikání, bude chtít banka vidět jeho historii, důležité bude, zda jsme řádně spláceli předchozí úvěry, jaké máme výsledky z daňového přiznání. Pro banku bude dále ukazatelem finanční situace žadatele o půjčku a odvětví, ve kterém podniká.

Pro podnikatele je před podáním žádosti důležité ujasnit si investiční záměr, kolik potřebuje půjčit, spočítat si, jakou část ze svých zdrojů může vložit, zhodnotit rizika, která může investice přinést, v neposlední řadě si ujasnit, jaké má možnosti zajištění úvěru.                  

Daňový bonus

Pojistné pro OSVČ příští rok zdražuje

Výše zálohy závisí na zisku v minulém roce, vždy však musí být u hlavní činnosti placena alespoň minimální záloha.

                                             

Co udělá na banku dobrý dojem, co je pro ni rozhodující? „Jedná se o kombinaci více faktorů. Při rozhodování o investici do daného projektu za hlavní považujeme schopný tým, tržní příležitost a unikátní produkt. Pokládáme si otázky, zda daný tým je schopen naplnit stanovenou vizi, má dostatečné ambice, zkušenosti a jestli přežije. Dále, zda existuje dostatečně velká příležitost na trhu, kolik lidí si to koupí či jak je možné replikovat daný produkt/službu na zahraniční trhy. Co se týče produktu, zda existuje již funkční prototyp, jsou platící zákazníci či jaké jsou budoucí záměry,“ radí Monika Veselá, PR manažerka J&T Banka, a. s.

Pomůže dobrý byznys plán?

Byznys plán pro banky rozhodně není tím rozhodujícím. Může však pro žadatele o půjčku sloužit jako dobrý podpůrný argument. Prospěšný je tedy spíše pro klienta než pro banku. Klient díky byznys plánu zjistí, kam jeho podnikatelský záměr směřuje, může totiž už dopředu odhalit možná úskalí podnikání a připravit se tak na ně.

„Byznys plán by měl být konkrétní, ale stručný a přehledný. Rozhodně by měl obsahovat co nejvíce podstatných informací. Dobrý podnikatelský záměr by měl obsahovat i finanční plán, ze kterého bude jasná návratnost investice,“ uvádí Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

Klíčovými aspekty byznys plánu jsou: cílová skupina, konkurence, cena, plány do budoucna, atd. Byznysplán by měl být především reálný. Měl by počítat s realistickou variantou rozjezdu firmy v horizontu minimálně 1 až 2 let. Dobré je také mít několik možných scénářů, protože situaci na trhu nejde nikdy přesně předpovědět.

Pomůže, pokud za vámi bude stát tým lidí?

Samozřejmě vám může pomoci, pokud vám budou pomáhat lidé, kteří rozumí vašemu podnikatelskému plánu. Nedá se ale říct, že by to bylo extrémním přínosem při žádosti o úvěr. Pro banku je spíše důležité, jací lidé pro firmu pracují, ne jejich počet. Je ale třeba říci, že na banku či investora působí lépe zavedenější firma s větším počtem zaměstnanců.

Co naopak šance na získání peněz může zhatit?

„Nepřipravenost záměru. Nejasné odpovědi na jednoznačné otázky. Neodhalení možných rizik, špatná segmentace klienta, nedostatečný výrobek nebo služba a podobně. Těchto faktorů je veliké množství,“ říká Pavla Kozáková z České spořitelny. Dále můžeme doplnit špatnou platební morálku, dluhy u finančních úřadů a jiných finančních ústavů, nepravdivé informace v daňovém přiznání, nejasně formulovaná potřeba struktury financování.

„Někteří zájemci o investici již podceňují samotné oslovování investorů, píší hromadné e-maily, nepřipojí One-Pager či Investor‘s Deck, nezjistí si, zda jejich předmět podnikání je v souladu s investiční strategií investora. V rámci prezentace uvádí čísla a fakta, která nejsou schopni obhájit. Častou chybou je neprovázání finančního plánu s podnikatelským plánem, mělo by to být zrcadlo. Opakovanou chybou je i stanovení výše požadované investice, kdy začínající podnikatelé nejsou schopni zdůvodnit požadovanou výši investice nebo na co konkrétně dané prostředky během následujících měsíců využijí, ta částka leckdy bývá střelena od boku,“ uvádí Monika Veselá. Chybou bývá neznalost trhu a konkurence. Zamyslete se nad tím, zda vyvíjíte produkt, který bude skutečně zajímat vaše zákazníky, jestli třeba nebude řešit problém pouze malé skupiny lidí.

V jaké fázi podnikání je nejlepší banku oslovit

Kdy banku oslovíte je víceméně individuální. Podle bank by to mělo být ve chvíli, kdy je vaše firma už nějakou dobu na trhu „zajetá“ a má určitou historii. V tuto chvíli vám banka může pomoci s nákupem nových strojů, zboží, atd., abyste se mohli ještě více rozšířit. Pro bankovní instituce je samozřejmě rizikovější půjčit peníze na rozjezd podnikání, ale i tak není získání úvěru nemožné.

Obecně platí, že je dobré mít v ruce něco konkrétního. Nejlépe výsledky. „Například funkční prototyp, prvního platícího zákazníka či realizovaný pilot, tedy otestovaný produkt či službu na malém vzorku zákazníků. I z pohledu podnikatelů je lepší oslovovat investory později, ohledně financování prvotní fáze mohou použít své úspory, techniky Bootstrappingu (financování svépomocí) nebo prostředky od FFF (Family, Friends, Fools). Nepůsobí příliš přesvědčivě, pokud podnikatel požaduje od investora miliony a nebyl ochoten do svého projektu vložit desetitisíce,“ doplňuje Monika Veselá.

Další článek


 

 


Další články

Finanční správa získá právo zkoumat náš majete

Finanční správa získá právo zkoumat náš majete

Včera  |  Rybová Romana
Zdravotní pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zdravotní pojištění pro OSVČ v roce 2017

V roce 2017 budou živnostníci platit více na zdravotním pojištění.

Včera  |  Gola Petr

Podnikání během rodičovské dovolené v příkladech

Podnikání během rodičovské dovolené v příkladech

Při RD je samostatná výdělečná činnost považována za vedlejší zdroj příjmů.

Včera  |  Gola Petr

Hospodské „čtyřky“, vinárny, kavárny a cukrárny v ohrožení, kvůli EET

Hospodské „čtyřky“, vinárny, kavárny a cukrárny v ohrožení, kvůli EET

Suma sumárum, ohrožených podniků je zhruba 13 až 15 tisíc.

27.  9.  2016  |  Pospíšil Aleš  |  6

Plátci DPH pozor, vláda od října rozšiřuje „reverse charge“

Plátci DPH pozor, vláda od října rozšiřuje „reverse charge“

27.  9.  2016  |  Pospíšil Aleš

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená