FinExpert.e15.cz

eBanka: Konec bankovního eboha

Osud eBanky je zpečetěn. Raiffeisenbank jasně představila, jak si představuje v následujících letech fungování obou bank.

Osud unikátní české banky má již svoji definitivní podobu. Když 24. července 2006 eBanku oficiálně koupila rakouská skupina Raiffeisen International, nastala žhavá diskuze, jak bude probíhat vzájemná integrace obou bank. Že v tom má Raiffeisenbank (RB) jasno, ukázala novinářům na včerejší tiskové konferenci. Celý proces koupě i vzájemného vypořádání stihla RB velmi rychle a stačily ji na to jen tři měsíce. Od října pak začala příprava celkového harmonogramu integrace.

Chceme bonitní klienty

Zaměření nové banky po sloučení eBanky a Raiffeisenbank je již stanoveno: banka se chce profilovat v segmentu střední a vyšší příjmové skupiny občanů a pro malé a střední podnikatele. Jinými slovy, jde o totožnou klientskou základu, jakou má v současné době eBanka. RB má nyní silnou pozici ve firemním bankovnictví a v této oblasti je úspěšná již několik let, což ovšem nelze tvrdit o retailovém bankovnictví, které je zaměřeno na běžné občany. Ú soukromých osob je naopak od počátku velmi úspěšná eBanka. Sloučením si chce RB pomoci k nové klientské základně z řad občanů, podnikatelů a živnostníků.

Integrace je spuštěna

Při vzájemném slučování bank jsou časté dvě cesty, jak sloučení docílit. Buď banka zvolí cestu back to front, neboli odspodu nahoru, kdy začne měnit produktovou nabídku, IT a postupně se propracuje k výměně managementu a zaměstnanců, anebo má možnost zvolit cestu front to back, kde je postup opačný. Raiffeisenbank se rozhodla pro druhou variantu. V současné době došlo ke sloučení představenstva i managemetu obou bank na centrále. Obě banky sice nadále jsou samostatné právnické osoby, ale v konkrétních segmentech jsou řízeny pouze jedním odpovědným manažerem. To má uklidnit hlavně zaměstnance, aby nebyli ve stresu a nebáli se neočekávaných výpovědí nebo nejasností, kdo bude kterému oboru šéfovat. Na centrále RB tak lze potkat lidi z eBanky a opačně.

Pro klienty obou bank již došlo k provázání produktové nabídky. V eBance lze nyní získat kreditní karty, spotřebitelské úvěry a hypotéky Raiffeisenbank a opačně lze na pobočkách RB požádat o založení účtu v eBance včetně jejího přímého bankovnictví. Na všech pobočkách RB a eBanky lze používat hotovostní služby, ty jsou však nadále odlišně zpoplatněny podle konkrétního sazebníků banky.

Další změny budou zásadní

V letošním roce budeme svědky vzájemné duality obou bank, které budou společně nabízet svoje vzájemně provázané služby.

V roce 2008 dojde ke sloučení obou bank jak po právní stránce, tak i z hlediska značky. eBanka bude plně integrována do Raiffeisenbank a po právní stránce zanikne sloučením s RB. Současně zmizí známé logo eBanky i její název a RB bude nadále plně propagovat pouze svoje logo a svoji produktovou nabídku. Toto sloučení lze očekávat k 1. 1. 2008, ale jde jen o spekulaci, termín nebyl oficiálně stanoven. Značku "eBanka" si Raiffeisenbank ponechá jako značku pro svoje produkty. Přeloženo do češtiny to znamená, že se takto bude jmenovat přímé bankovnictví Raiffeisenbank. Podobně jako má svůj název Komerční banka pro internetové bankovnictví Mojebanka, nebo Poštovní spořitelna Max Internetbanking, RB bude mít pro internetové bankovnictví název eBanka.

V roce 2009 nastane migrace klientů a s tím spojené převedení účtů eBanky pod Raiffeisenbank. Do RB bude převedena i produktová nabídka eBanky a v témže roce má dojít k zavedení jednotného IT systému. To bude zásadní prvek, který s sebou přinese další navazující změny.

Sloučená RB nadále chce motivovat majetnější klienty, aby preferovali RB jako hlavní banku. Lze proto očekávat zachování vedení účtu zdarma podle minimálního obratu, ale další cenová politika jasná není a teprve se bude připravovat.

Internetové bankovnictví eBanky bude jiné

V obou bankách jsou zcela odlišné IT systémy i platformy internetového bankovnictví. Slovy generálního ředitele Raiffeisenbank Lubora Žalmana "chceme z každé banky vzít to nejlepší a nabídnout to našim klientům obou bank. Není důležité, zda internetové bankovnictví bude modré nebo žluté, ale chceme zachovat všechny oblíbené parametry, na které jsou klienti obou bank zvyklí. To co internetové bankovnictví Raiffeisenbank umí, kdežto eBanka ne, zavedeme do eBanky a opačně. Chceme internetové bankovnictví nadále rozvíjet a úspěšně v něm pokračovat, přestože nebude možná na stávající platformě."

Co to znamená? Internetové bankovnictví (IB) eBanky v podobě, jak ho dnes známe, během dvou let definitivně skončí, podobně skončí i stávající IB Raiffeisenbank. Místo toho vznikne (již se na ní pracuje) nová platforma, která by měla "vzít to nejlepší" z obou bank. Upřímně přeji Raiffeisenbank, aby měla jedno z nejlepších IB v České republice, ale síla rakouských, přece jen konzervativních bankéřů, může udusit i tu nejlepší myšlenku. Navíc, lze očekávat, že i celá bankovní skupina Raiffeisen se bude snažit optimalizovat náklady. To může vést k unifikovanému internetovému bankovnictví, prodobně jako se to stalo u HVB Bank. HVB Bank zcela změnila svoje internetové bankovnictví, v současné době ho pilotně testuje na svých klientech v České republice, a poté bude zavedeno v rámci celé skupiny UniCredit Group. Bude se lišit jen jazyk ovládání.

Je tedy otázkou, co se skutečně za dva roky stane s funkcionalitou internetového bankovnictví "nové" Raiffeisenbank. Generální ředitel RB ujišťuje, že stávající i noví klienti budou velmi spokojeni a určitě dostanou komfort, na který jsou zvyklí. Názory jiných odborníků poukazují spíše na konzervativní postoj rakouské centrály, snahu přebarvit vše "do žluté barvy" i na velký exodus klíčových odborníků z eBanky po vstupu RB. Sečteno a podtrženo, za dva roky se můžeme dočkat jak velmi sofistikovaných IT systémů pro obsluhu účtu v RB na dálku, tak i potvrzení, že rakouským bankéřům šlo hlavně o získání dalších klientů pro retailové bankovnictví, a tak prostě koupili "nějakou" banku, která u nás byla na prodej a přebarvili ji na žluto. To však ukáže až čas, v této fázi jde o jen spekulace, ne však s nereálným základem.

Kam s ním?

V diskuzích na našem finančním serveru se často objevovaly otázky, jakou banku zvolit, kdyby IB Raiffeisenbank bylo zásadně odlišné od IB eBanky. Přestože má eBanka v současné době propracované internetové bankovnictví, trojice největších bank ji úspěšně dohání. Velmi dobré možnosti ovládání účtu tak nabízí Servis 24 České spořitelny, Max Internetbanking resp. ČSOB Internetbanking od ČSOB či mojebanka od Komerční banky. Systémy těchto tří bank umožňují mnoho funkcí, nastavení a dalších náhledů a do jisté míry se tak přibližují eBance. Pak už je to jen otázkou ceny, priorit a dalších potřebných služeb. Nemyslím si však, že IB Raiffeisenbank bude za dva roky outsiderem, jenom nejspíše nebude takové, na jaké jsou "rozmazlení" klienti eBanky zvyklí.

Život jde dál

Jsou různé procesy spojování firem a různé způsoby ovládání firem ze strany akcionáře. Zatímco někteří globální akcionáři nechávají své dceřinné firmy působit volně na místním trhu a zásadně se jim do podnikání nepletou (například pojišťovny Kooperativa a Česká podnikatelská pojišťovna ovládá rakouská Vienna Insurace Group, ale nechává je působit samostatně jako dvě značky s odlišným zaměřením a s odlišnými produkty), jiní akcionáři se snaží posílit svůj vliv např. dosazením svých klíčových manažerů nebo přesně danými podmínkami pro konkrétní společnost. Oba dva systémy řízení mají své pro i proti, otázkou je, jak se budou v nové RB cítit klienti eBanky.

RB se evidentně snaží, aby vše proběhlo hladce a klienty i zaměstnance generální ředitel RB uklidňuje, že budou spokojeni. Slovy jednoho IT odborníka však celý proces integrace RB a eBanky vypadá asi tak podobně, jako když se uživatel počítače Apple, který má svůj vlastní operační systém, snaží do něj nainstalovat software Microsoft Windows. Nakonec se mu to možná podaří, ale za jakou cenu.

Další článek


 

celkem 307 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:Je jí škoda.
To je fuk
25. 11. 2007, 22:20
Re:Internetbanking CSOB
Michal
12. 10. 2007, 16:17
Re: Spět ke kořenům
insider FIO
16. 9. 2007, 19:02
Re: Spět ke kořenům
Karla
15. 8. 2007, 16:06
Spět ke kořenům
Loran
14. 8. 2007, 19:44

Další články

Změna insolvenčního zákona?

Změna insolvenčního zákona?

Včera  |  Rybová Romana
Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

Včera  |  Fórum FinExpert.cz
Air Bank už má 50 bezkontaktních bankomatů, během podzimu jich bude přes 120

Air Bank už má 50 bezkontaktních bankomatů, během podzimu jich bude přes 120

Včera  |  Ondráčková Kamila
Povinné ručení: málo jezdíte, méně zaplatíte?

Povinné ručení: málo jezdíte, méně zaplatíte?

Včera  |  Rybová Romana  |  3
Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle dosaženého hrubého zisku v předchozím období.

Včera  |  Gola Petr

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Živnostníci | Daně | Podnikání | Sociální pojištění | OSVČ | Vyděláváme

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle dosaženého hrubého zisku v předchozím období. více