FinExpert.e15.cz

ČD: Prototyp řídicího vozu 954

Prototyp zcela nového řídicího vozu řady 954 představily České dráhy a společnost Pars nova na letošním ročníku Dnů kolejové dopravy Czech Raildays v Ostravě. Řídicí vůz vznikl kompletní přestavbou poštovních vozů POSTW a společně s modernizovaným motorovým vozem 954 a vloženým modernizovaným vozem 054 tvoří ucelenou motorovou jednotku pro komfortní provoz rychlíkových a regionálních spojů na hlavních neelektrifikovaných tratích. Prototyp řídícího vozu bude do provozu nasazen ještě letos (po získání potřebných povolení od Drážního úřadu); do roku 2008 počítají České dráhy s nasazením do provozu celkem 19 řídicích vozů řady 954.

Realizace prototypu řídicího vozu 954 je součástí masivní modernizace vozového parku Českých drah. Její součástí je také například nasazení do provozu jednotek Regionova, které rovněž využívají technologii řídicího vozu. Ta v praxi vypadá tak, že vlaky je v jednom směru jízdy tažen standardně motorovým vozem a v opačném směru jízdy je na čele soupravy naopak řídicí vůz. Ten je vybaven stanovištěm strojvedoucího, odkud lze kompletně řídit celý vlak, nicméně hnacím vozidlem zůstává motorový vůz, který vlak během jízdy de facto tlačí. Koncepce řídicích vozů je v hojné míře využívána například v Německu či ve Švýcarsku. V České republice přišly řídicí vozy do provozu s příchodem motorových vozů řady 843 s vloženými vozy 043 a řídicími vozy 943. Těch v současnosti u ČD jezdí 11 – z čehož 4 jsou alokovány v Brně a 7 v Olomouci. V letošním roce již stav řídicích vozů doplnily zatím 3 kusy vozů 914 (část motorové jednotky Regionova) s tím, že na konci roku by jich mělo být v provozu 20 a během následujících tří let přibližně 100. Celkově by pak České dráhy na sklonku roku 2008 měly mít v provozu více než 190 řídicích vozů, a to na vlacích všech kategorií – od regionální až po rychlíkové spoje. Vyloučená není ani výroba takové varianty řídicího vozu, který by mohl být řazen do klasických souprav – například spojů kategorie InterCity, kdy by pak i tyto vlaky mohly být provozovány tak, že v jednom směru pojedou v čele s řídicím vozem a celá souprava bude „tlačena“ lokomotivou umístěnou na konci vlaku.

České dráhy předpokládají nasazení řídicích vozů 954 především v oblasti Liberecka, kde jsou nyní ve velké míře provozovány modernizované motorové vozy řady 854. Tyto motorové vozy zcela splňují nejnáročnější požadavky na komfortní cestování na dálkových spojích na neelektrifikovaných tratích. Nasazení řídicích vozů umožňuje výrazně zvýšit efektivitu provozu vlaků. V koncové stanici odpadá nutnost tzv. objíždět soupravu; vlak může po časově minimálním pobytu ihned pokračovat v jízdě zpět. Výrazná je také úspora nákladů na obslužný personál, který při příjezdu vlaku nemusí zajišťovat rozpojení soupravy a manipulaci spojnou s objížděním hnacího vozidla.

Popis řídícího vozu 954


Řídící vůz je koncipován jako velkoprostorový s oddílem pro přepravu jízdních kol, umožňující i přepravu osobám s omezenou pohyblivostí. Je určen pro provoz na vnitrostátních hlavních i vedlejších tratích.

Z původního vozu řady Postw zůstává zachován upravený rám, střecha a podvozky. Původní bočnice jsou nahrazeny novými, čelo se stanovištěm strojvedoucího je vyrobeno nově a to do podoby řady 854, zadní čelo je průchozí. Na jednom konci vozu je nástupní prostor s předsuvnými vstupními dveřmi a sklopným schůdkem pro pohodlný nástup ze sypaných nástupišť. Průchod do dalšího vozu je umožněn dvoukřídlými posuvnými elektropneumatickými dveřmi, za nimiž je klasický přechodový můstek krytý návalky. Z nástupního prostoru je vstup křídlovými dveřmi do oddílu pro cestující s  63 čalouněnými sedadly s hlavovými a loketními opěrkami, nad kterými jsou umístěny příčné zavazadlové police. Okna jsou polospouštěcí (mimo oken u předsuvných dveří) s dvojitým zasklením a determálními skly, opatřena protislunečními roletami. Na opačném konci oddílu je prostor se sklopnými sedadly s místy pro dva invalidní vozíky a široké jednokřídlé elektropneumatické posuvné dveře do předního nástupního prostoru. 

Přední nástupní prostor je po obou stranách vozu opatřen dvoukřídlými předsuvnými dveřmi, u kterých jsou nainstalovány zdvihací plošiny s elektromotorickým pohonem. Na nástupní prostor navazuje modul WC s uzavřeným rovnotlakým systémem EVAC, uzpůsobený i pro osoby s omezenou pohyblivostí a vybavený m.j. i sklopnou deskou pro přebalování kojenců. Za modulem WC je oddíl pro přepravu rozměrnějších příručních zavazadel, vybavený držáky jízdních kol. Sedadla v tomto prostoru jsou sklopná, nad okny bez držáků kol je dosazena podélná zavazadlová police.  Na příčce oddělující stanoviště strojvedoucího je umístěna skříň elektrické a pneumatické výzbroje s panelem ovládání topení a osvětlení. Stanoviště strojvedoucího je obdobného provedení a vybavení jako u motorových vozů řady 854.

Palubní napětí vozu je 24V. Zdrojovou soustavu tvoří gelová baterie 370 Ah, dobíjená  přes usměrňovač SUR 10 generátorem, umístěným na nápravě. Vůz je rovněž vybaven statickým dobíječem 230/24V, umožňujícím dobíjení a provoz z běžné sítě. Vnitřní osvětlení je zářivkové, zářivky s vlastními měniči jsou umístěny nad sedadly, reproduktory vlakového rozhlasu pak ve středovém kanálu. Regulátor řídícího systému INTELO je umístěn v elektrickém rozvaděči, výstup do ostatních vozů je přes zásuvky UIC.
Vytápění vozu je prostřednictvím naftového topného agregátu Eberspächer o výkonu 35 kW a radiátory, umístěnými podél bočnic vozu. Je umožněno temperování i předehřev vozidla. Větrání je nucené agregátem, umístěným nad stropem zadního nástupního prostoru s příhřevem vzduchu při nižších venkovních teplotách.

Podvozky GP 200 se špalíkovou brzdou jsou repasovány, vlastní brzda vozu je ovládána  elektricky řízeným brzdičem DAKO BSE. Záchranná brzda je typu DAKO PZ 4.
Řídící vůz je vybaven radiostanicí VS 47, vlakovým zabezpečovačem LS90 a audiovizuálním informačním systémem pro cestující AVIS. Informační systém zahrnuje i tzv. zastávku na znamení a umožňuje i spojení cestujícího se strojvedoucím prostřednictvím panelu, umístěného na stěně modulu WC. Je provedena příprava pro dosazení výdejního automatu jízdenek a oznamovačů.

Základní technické údaje

  • Délka vozu přes nárazníky: 24,5 m
  • Vzdálenost otočných čepů podvozků: 17,2 m
  • Jmenovitá hmotnost vozu: 39 t
  • Hmotnost plně obsazeného vozu: 49,5 t
  • Nejvyšší provozní rychlost: 120 km/h
  • Počet míst k sezení: 63 + 8
  • Počet míst ke stání: 35
  • Palubní napětí    24V

Typový výkres řídícího vozu řady 954


CD_ridici _vuz_954.jpg
Další článek


 

 


Další články

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou.

Před 1 hodinou  |  Gola Petr

Finanční správa získá právo zkoumat náš majete

Finanční správa získá právo zkoumat náš majete

Včera  |  Rybová Romana
Zdravotní pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zdravotní pojištění pro OSVČ v roce 2017

V roce 2017 budou živnostníci platit více na zdravotním pojištění.

Včera  |  Gola Petr

Podnikání během rodičovské dovolené v příkladech

Podnikání během rodičovské dovolené v příkladech

Při RD je samostatná výdělečná činnost považována za vedlejší zdroj příjmů.

Včera  |  Gola Petr

Hospodské „čtyřky“, vinárny, kavárny a cukrárny v ohrožení, kvůli EET

Hospodské „čtyřky“, vinárny, kavárny a cukrárny v ohrožení, kvůli EET

Suma sumárum, ohrožených podniků je zhruba 13 až 15 tisíc.

27.  9.  2016  |  Pospíšil Aleš  |  6

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Živnostníci | Daně | Podnikání | Sociální pojištění | OSVČ | Vyděláváme

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. více