FinExpert.e15.cz

ČOI: kdy a jak se na ni obrátit?

Jako zákazníci máte svá práva a za ta se musíte bít. ČOI uvádí situace, kdy se na ni bez okolků můžete obrátit.

Mezi námi jsou tací, kteří najdou v rohlíku zapečenou mouchu a mávnou nad tím rukou s tím, že se to může stát. Ale i ti, kteří hned posílají na obchod Českou obchodní inspekci. Je to ale tak jednoduché stížnost na ČOI podat a týká se vás poté nějaké šetření?

Přečtěte si, na co vůbec máte právo? A jak se vůbec na ČOI obrátit... Náš příklad s mouchou totiž zrovna pod pravomoc ČOI nespadá. Za svá práva se musíme bít, ČOI uvádí následující situace, kdy se na ni bez okolků můžete obrátit.

Když obchodník:

  • neoznačí zboží nebo nabízené služby cenami nebo je nesprávně účtuje;
  • nabízí neoznačené výrobky, např. textil, obuv nebo křišťálové sklo bez označení materiálového složení;
  • nabízí výrobky bez návodů k použití a správné údržbě v českém jazyce;
  • nabízí výrobky, které budí podezření, že nejsou bezpečné;
  • prodává pohonné hmoty, které budí podezření, že nesplňují požadavky na předepsanou jakost;
  • používá nekalé obchodní praktiky: například uvede nepravdivé údaje o výrobku nebo poskytované službě, uvede nepravdivé údaje nebo zamlčí některé informace, které mohou zásadním způsobem ovlivnit rozhodování spotřebitele, takže spotřebitel např. zakoupí výrobek nebo službu, které by se znalostí těchto informací nezakoupil, neuplatní právo, kterého by jinak využil, apod. Klamavou obchodní praktikou je i prodej padělků.
  • nevydá na vyžádání doklad o koupi se všemi náležitostmi;
  • neinformuje spotřebitele o právech při uplatnění reklamace;
  • nevystaví doklad o přijetí reklamace ani o tom, jakým způsobem reklamaci vyřídil;
  • nevyřídí reklamaci do 30 dnů, popřípadě v delší lhůtě, na které se dohodl;
  • neposkytne spotřebiteli jistotu, že uzavíraná úvěrová smlouva obsahuje veškeré náležitosti a povinné informace.

 

Jak podat stížnost

Nyní víme, s čím se na ČOI můžeme obrátit. Jak ale stížnost správně podat? Podnět stížnosti na ČOI můžete podat osobně na nejbližším inspektorátu, písemně také tam, nebo prostřednictvím webového formuláře na adrese:  http://www.coi.cz/cz/e-podatelna/

  • Na stránkách ČOI se také dozvíte, s čím se na inspekci obracet a jaké problémy není schopná řešit. Inspekce by měla podnět vyřídit do třiceti dnů.

Bude se vás týkat další šetření věci?

Pokud jste ten, kdo podal podnět na ČOI, budete vyrozuměn s výsledkem. Kontrolované osobě není prozrazeno jméno toho, kdo podnět podal. Inspektoři mají přísný zákaz tuto skutečnost kontrolované osobě sdělovat. Ani v protokolu o kontrole nefiguruje jméno a žádné údaje, které by identifikovali osobu, která podnět podala.

„Jsou však výjimky, jako například, kdy si spotřebitel stěžuje, že nebyla vyřízena jeho reklamace, nebo ve smlouvě na úvěr není správně RPSN. Takový spotřebitel je pak samozřejmě kontrolovanému subjektu znám, ale vyžaduje se po něm (autorovi podání) souhlas s poskytnutím jeho osobních údajů nezbytných k provedení kontroly,“ říká Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí ČOI.

Je třeba možné, že by na vás byla vznesena žaloba ze strany prodejce?

Možná máte strach z toho, co se bude dít, když do všeho budete zataženi. Co když se vám bude ten, na kterého jste podali stížnost chtít mstít? Například proti vám podá žalobu?

„Žalobu samozřejmě může podat (kdokoli prakticky na cokoli), žádný zákon to nezakazuje. Takový případ, že by si prodejce u soudu stěžoval na autora podnětu, však nepamatuji a nepamatují ho ani kolegové. Nutno dodat, že nikdo nemá povinnost nás informovat o takovém soudním řízení, ale zároveň pochybuji, že by byla nějaká šance na reálný úspěch v případném soudním sporu,“ uzavírá Jiří Fröhlich.

ČOI naopak není oprávněna řešit:

  • Podání a dotazy týkající se jakosti potravinářských, zemědělských a tabákových výrobků či nekalých obchodních praktik při jejich prodeji. V tomto případě se obracejte na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci.
  • Nespokojenost s výší vyúčtování za služby elektronických komunikací či s kvalitou poštovních služeb – tuto problematiku má pod palcem Český telekomunikační úřad.
  • Účtování příliš vysokých poplatků nebo úroků z poskytnuté částky – zde se budete muset obrátit na soud.
  • Nesouhlas s rozúčtováním nákladů spojených s bydlením – také řešte soudně.
  • Otázky tvorby a struktury cen energií – ceny a vyúčtování energií – elektřina, plyn a teplo jsou v dozorové pravomoci Energetického regulačního úřadu a Státní energetické inspekce.

 

Další článek


 

 


Další články

Equa bank má přes čtvrt milionu klientů

Equa bank má přes čtvrt milionu klientů

Před 12 hodinami  |  Ondráčková Kamila  |  1
Pojistné události: největší škody páchá voda

Pojistné události: největší škody páchá voda

Před 14 hodinami  |  Rybová Romana
Vyplatí se koupit investiční byt na pronájem? Trh realit ovlivní i ČNB

Vyplatí se koupit investiční byt na pronájem? Trh realit ovlivní i ČNB

Nemovitosti v minulých letech zvyšovaly svou hodnotu.

Před 22 hodinami  |  Lazarevič Arsen  |  4

Zdražovalo se u vás kvůli EET? [fórum]

Zdražovalo se u vás kvůli EET? [fórum]

Včera  |  Fórum FinExpert.cz
Na zahraniční dovolenou se pojistí pouze polovina z nás

Na zahraniční dovolenou se pojistí pouze polovina z nás

13.  1.  2017  |  Rybová Romana  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Finanční úřad | Koupě bytu | Prodej bytu | Nemovitosti | Daně | Platíme | Bydlíme

Nabyli jste loni nemovitost? Do konce ledna nezapomeňte podat přiznání

Lhůta pro podání přiznání letos vychází na úterý 31. ledna 2017. více