FinExpert.e15.cz

Boj Malaysia Airlines s nepřízní osudu

Společnost je ztrátová již poslední tři roky. Čelí hromadnému rušení letenek a hledá řešení, jak by přežila.

Společnosti Malaysia Airlines se poslední dobou dostává velká dávka mediální pozornosti. Není to ale pozornost, o kterou by stála. Spíše se ji nedaří probudit z noční můry, která se čím dál zhoršuje. Společnost je ztrátová již poslední tři roky. Letošní první čtvrtletí zaznamenala ztrátu 139 mil. USD a během pár měsíců se jim jedno letadlo ztratilo a druhé bylo sestřeleno. Společnost čelí hromadnému rušení letenek a hledá řešení, jak by přežila.

Ztráta za 1Q 2014 byla o 59 % větší, než před rokem. Přestože společnost má za sebou více než sedmdesátiletou historii, jsou pro ni 3 poslední roky téměř likvidační. Problém představují vysoké náklady na palivo, letištní poplatky a tvrdý konkurenční boj s ostatními přepravci. Vývoj společnosti odráží také hodnota jejich akcií, která ustavičně klesá již 5 let v řadě.

8. března svět ztratil spojení s Boeingem 777-200ER, který během letu Malaysia Airlines 370 z Kuala Lumpur nedokončil svou cestu do Pekingu. Letadlo se s 239 lidmi na palubě zřítilo v Indickém oceánu a dosud se nenašly ani trosky. V reakci na tuto tragédii masivní počty klientů zrušili své rezervace. V Číně se tržby za březen propadly dokonce o 60 %. Společnost přiznala, že ji v nadcházejících měsících čeká „tvrdý boj“ a bude se snažit budovat svou značku a získat zpátky ztracené zákazníky.

O 4 měsíce později se stalo něco, co otřáslo celým světem. Konflikt mezi ukrajinskou armádou a separatisty se vymkl kontrole a v rámci něj bylo sestřeleno civilní letadlo. V Boeingu 777 bylo 17. července 298 lidí na palubě. Nikdo tuto tragédii nepřežil. Letoun patřil právě společnosti Malaysia Airlines a jednalo se tak o druhou katastrofu, která tuto společnost zasáhla. 

Společnost poté začala řešit otázku, jak nepřízeň osudu vůbec přežít. Nikdy v historii se totiž nestalo, aby letecká společnost během pár měsíců přišla o dvě velká letadla. Vymysleli zatím dvě řešení, které by blížícímu se bankrotu mohly zabránit. První spočívá v přejmenování společnosti, které by obsahovalo i určité strukturální změny. Problém je ale v tom, že malajsijská ekonomika je z velká části závislá na cestovních ruchu. Proto pro vládu, která drží 69% podíl akcií aerolinky, je důležité, aby i nadále aerolinka nesla název země. Další možností by bylo snížit tento podíl vlády a akcie nabídnou dalším soukromým investorům.

Pro shrnutí: v 1Q Malaysia Airlines zaznamenali ztrátu 139 mil. USD a to se do výsledků nezapočítaly ani problémy spojené se ztrátou letounu v Indickém oceánu. Výsledky za 2Q by měly být zveřejněny 20. srpna. Navíc se společnost musí vypořádat s následky sestřelení letounu nad Doněckem, kdy budou muset odškodnit pozůstalé obětí. Za poslední rok tak akcie společnosti klesly o 29 %. Během poslední dekády nebylo ale všechno černé. Společnost získala přes 100 lokálních a mezinárodních ocenění, včetně ceny pro nejlepší leteckou společnost v Asii v roce 2013. Jestli ale společnost nepodnikne rychlé a účinné kroky, tak hrozí další velké ztráty zákazníků, pokračující pád cen akcií a bankrot.

Autor je analytikem společnosti Cyrrus.

Další článek


 

 


Další články

Nevíte si rady? Pomůže vám Slovník sociálního zabezpečení

Nevíte si rady? Pomůže vám Slovník sociálního zabezpečení

Před 2 hodinami  |  Pospíšil Aleš
Hypotéky: červen byl rekordní

Hypotéky: červen byl rekordní

Před 3 hodinami  |  Rybová Romana
Pražský soud podpořil Uber, ale ohrožení rozhodně nekončí

Pražský soud podpořil Uber, ale ohrožení rozhodně nekončí

Před 5 hodinami  |  Kůžel Filip, Mobilmania.cz
Pro půjčku do 10 tisíc jdeme nejčastěji za rodinou

Pro půjčku do 10 tisíc jdeme nejčastěji za rodinou

Před 6 hodinami  |  Ondráčková Kamila  |  1
Auto z dovozu: platí u pojištění jiná pravidla než pro vůz z Čech?

Auto z dovozu: platí u pojištění jiná pravidla než pro vůz z Čech?

Před uzavřením havarijního pojištění vás čeká kontrola vozu.

Před 14 hodinami  |  Rybová Romana  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců

Jak se bránit lživým taktikám podomních prodejců? více

EuroEUREUR27.045 Kč0.037 %
Americký dolarUSDUSD24.382 Kč-0.869 %
Britská libraGBPGBP32.102 Kč-0.414 %
Japonský jenJPYJPY23.287 Kč0.125 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.613 Kč0 %
více...
PX886.190-0.12 %
CETV57.2000.79 %
ČEZ457.200-2.52 %
Erste Bank646.0001.70 %
Fortuna89.4000.51 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více