FinExpert.e15.cz

Banky uznávají pouze papír, elektronickou komunikaci neznají

Elektronický podpis, datová schránka, počítačové formuláře... takhle se s bankami nedomluvíte.

O elektronických podpisech, elektronických originálech dokumentů, časových razítcích a všem, co s tím souvisí, se hovoří čím dál častěji. Není divu – v podnikové sféře takových dokumentů vznikají statisíce, státní správa umožňuje řešit elektronicky téměř všechno a rychle přibývá i občanů vybavených elektronickým podpisem nebo datovou schránkou.

Pokud očekáváte, že instituce, které utrácejí každoročně miliardy za informační technologie a které elektronicky komunikují s úřady a často i podnikovými zákazníky, budou v této oblasti pokročilé, jste na omylu. Je tomu přesně naopak.

Do naší ankety jsme získali vyjádření osmi bank a záložen různých zaměření a různé velikosti – Česká spořitelna, Českomoravská stavební spořitelna, ČSOB, FIO bank, GE Money, mBank, Reiffeisenbank, WPB Capital.

Akceptujete elektronické dokumenty podepsané zaručeným elektronickým podpisem? Ne.

Podle zákona o elektronickém podpisu je připojení zaručeného elektronického podpisu spolehlivým potvrzením totožnosti pisatele. Zákon výslovně říká, že se v takovém případě má za to, že se podepisující seznámil s obsahem dokumentu.

Ani jedna z oslovených bank takové dokumenty od zákazníků nepřijímá, ačkoliv je některé přijímají od podniků. Takže pokud chceš, zákazníku, komunikovat s bankou, vytiskni papír, podepiš ho, dojdi s občanským průkazem na pobočku nebo někam, kde ověří tvou totožnost a odešli v obálce. Co na tom, že místo pěti minut ti takový úkon zabere hodinu i více?

Akceptujete od svých zákazníků elektronické dokumenty, které jim úřady poslaly do datové schránky? Ne.

Ti, kdo mají zřízenou datovou schránku, nedostávají od úřadů listinné originály, ale elektronické. Z hlediska zákona je jedná o plnohodnotný dokument. Listina zpravidla ani neexistuje. Občan si tento elektronický dokument může nechat převést do papíru, ovšem za 30 korun na stránku.

Ani jedna z oslovených bank takové dokumenty neakceptuje. Takže pokud vám úřad vydal elektronické potvrzení, že nedlužíte na daních, máte smůlu. Banka je od vás nepřevezme.

Vydává váš ústav elektronické dokumenty opatřené elektronickým podpisem nebo elektronickou značkou, například potvrzení o platbě apod.? Ne.

Z oslovených bank vydává takové dokumenty pouze jedna jediná. V naprosté většině ústavů platí, že pokud chcete potvrzení o platbě, které bude použitelné jako doklad, musíte si dojít na pobočku nebo vše řešit doporučeným dopisem.

Umíte zákazníkovi poslat datovou zprávu? Ne.

Jedná se o elektronický dokument doporučeného dopisu. Hlavní rozdíl je v tom, že příjemce může vyzvednout datovou zprávu ze svého počítače. Zcela tedy odpadá chození na poštu.

Ani jedna z oslovených bank nic podobného nenabízí. Vyzvedávání dopisů na poště bude tedy i nadále patřit k povinným činnostem zákazníků bank.

Mají vaši zákazníci k dispozici formuláře, které by bylo možné autorizovat bez nutnosti dojít na pobočku nebo posílat poštou papíry? Je taková možnost přístupná i těm, kteří nepoužívají elektronické bankovnictví nebo podobné aplikace? Ne.

Ani jedna z oslovených bank takovou možnost nenabízí. Elektronické zřízení služby bude tedy i nadále znamenat to, že formulář sice vyplníte v počítači, ale poté ještě musíte podepsat papírový dokument.

Tento stav dokresluje skutečnost, že pouze ve dvou případech byla některá z odpovědí doprovázena poznámkou, že banka uvažuje o změně. Pro banku je zkrátka papír něco, čeho se ve vztahu k zákazníkům nehodlá vzdát. Můžeme spekulovat, zda je to z důvodů bezpečnosti – zvláště, když se některé ústavy spokojí i s neověřeným papírem nebo fotokopií občanského průkazu – nebo zda je papírování spíše prostředkem, jak zákazníkovi ukázat, kdo je ve skutečnosti pánem a že banka není žádný holubník.

Další článek


 

celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

tak tak, bez osobnej identifikacie si banky neskrtnu...
majkom
15. 11. 2011, 22:10
To se naučili od našich zákonodárců ;-)
Pepa
15. 11. 2011, 12:38
Mám pocit, že elektronicky podepsaný podpis je sice ...
Pepa
15. 11. 2011, 12:38
Protože banky si strašně rády vytírají s klienty (_!_)
Martin
15. 11. 2011, 10:51
No on je tady největší problém se zákony ČR. Vyřešit...
znalec
15. 11. 2011, 08:38

Další články

Finanční správa získá právo zkoumat náš majete

Finanční správa získá právo zkoumat náš majete

Před 7 hodinami  |  Rybová Romana
Zdravotní pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zdravotní pojištění pro OSVČ v roce 2017

V roce 2017 budou živnostníci platit více na zdravotním pojištění.

Před 9 hodinami  |  Gola Petr

Podnikání během rodičovské dovolené v příkladech

Podnikání během rodičovské dovolené v příkladech

Při RD je samostatná výdělečná činnost považována za vedlejší zdroj příjmů.

Před 17 hodinami  |  Gola Petr

Hospodské „čtyřky“, vinárny, kavárny a cukrárny v ohrožení, kvůli EET

Hospodské „čtyřky“, vinárny, kavárny a cukrárny v ohrožení, kvůli EET

Suma sumárum, ohrožených podniků je zhruba 13 až 15 tisíc.

Včera  |  Pospíšil Aleš  |  4

Plátci DPH pozor, vláda od října rozšiřuje „reverse charge“

Plátci DPH pozor, vláda od října rozšiřuje „reverse charge“

Včera  |  Pospíšil Aleš

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená