FinExpert.e15.cz

Banky uznávají pouze papír, elektronickou komunikaci neznají

Elektronický podpis, datová schránka, počítačové formuláře... takhle se s bankami nedomluvíte.

O elektronických podpisech, elektronických originálech dokumentů, časových razítcích a všem, co s tím souvisí, se hovoří čím dál častěji. Není divu – v podnikové sféře takových dokumentů vznikají statisíce, státní správa umožňuje řešit elektronicky téměř všechno a rychle přibývá i občanů vybavených elektronickým podpisem nebo datovou schránkou.

Pokud očekáváte, že instituce, které utrácejí každoročně miliardy za informační technologie a které elektronicky komunikují s úřady a často i podnikovými zákazníky, budou v této oblasti pokročilé, jste na omylu. Je tomu přesně naopak.

Do naší ankety jsme získali vyjádření osmi bank a záložen různých zaměření a různé velikosti – Česká spořitelna, Českomoravská stavební spořitelna, ČSOB, FIO bank, GE Money, mBank, Reiffeisenbank, WPB Capital.

Akceptujete elektronické dokumenty podepsané zaručeným elektronickým podpisem? Ne.

Podle zákona o elektronickém podpisu je připojení zaručeného elektronického podpisu spolehlivým potvrzením totožnosti pisatele. Zákon výslovně říká, že se v takovém případě má za to, že se podepisující seznámil s obsahem dokumentu.

Ani jedna z oslovených bank takové dokumenty od zákazníků nepřijímá, ačkoliv je některé přijímají od podniků. Takže pokud chceš, zákazníku, komunikovat s bankou, vytiskni papír, podepiš ho, dojdi s občanským průkazem na pobočku nebo někam, kde ověří tvou totožnost a odešli v obálce. Co na tom, že místo pěti minut ti takový úkon zabere hodinu i více?

Akceptujete od svých zákazníků elektronické dokumenty, které jim úřady poslaly do datové schránky? Ne.

Ti, kdo mají zřízenou datovou schránku, nedostávají od úřadů listinné originály, ale elektronické. Z hlediska zákona je jedná o plnohodnotný dokument. Listina zpravidla ani neexistuje. Občan si tento elektronický dokument může nechat převést do papíru, ovšem za 30 korun na stránku.

Ani jedna z oslovených bank takové dokumenty neakceptuje. Takže pokud vám úřad vydal elektronické potvrzení, že nedlužíte na daních, máte smůlu. Banka je od vás nepřevezme.

Vydává váš ústav elektronické dokumenty opatřené elektronickým podpisem nebo elektronickou značkou, například potvrzení o platbě apod.? Ne.

Z oslovených bank vydává takové dokumenty pouze jedna jediná. V naprosté většině ústavů platí, že pokud chcete potvrzení o platbě, které bude použitelné jako doklad, musíte si dojít na pobočku nebo vše řešit doporučeným dopisem.

Umíte zákazníkovi poslat datovou zprávu? Ne.

Jedná se o elektronický dokument doporučeného dopisu. Hlavní rozdíl je v tom, že příjemce může vyzvednout datovou zprávu ze svého počítače. Zcela tedy odpadá chození na poštu.

Ani jedna z oslovených bank nic podobného nenabízí. Vyzvedávání dopisů na poště bude tedy i nadále patřit k povinným činnostem zákazníků bank.

Mají vaši zákazníci k dispozici formuláře, které by bylo možné autorizovat bez nutnosti dojít na pobočku nebo posílat poštou papíry? Je taková možnost přístupná i těm, kteří nepoužívají elektronické bankovnictví nebo podobné aplikace? Ne.

Ani jedna z oslovených bank takovou možnost nenabízí. Elektronické zřízení služby bude tedy i nadále znamenat to, že formulář sice vyplníte v počítači, ale poté ještě musíte podepsat papírový dokument.

Tento stav dokresluje skutečnost, že pouze ve dvou případech byla některá z odpovědí doprovázena poznámkou, že banka uvažuje o změně. Pro banku je zkrátka papír něco, čeho se ve vztahu k zákazníkům nehodlá vzdát. Můžeme spekulovat, zda je to z důvodů bezpečnosti – zvláště, když se některé ústavy spokojí i s neověřeným papírem nebo fotokopií občanského průkazu – nebo zda je papírování spíše prostředkem, jak zákazníkovi ukázat, kdo je ve skutečnosti pánem a že banka není žádný holubník.

Další článek


 

celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

tak tak, bez osobnej identifikacie si banky neskrtnu...
majkom
15. 11. 2011, 22:10
To se naučili od našich zákonodárců ;-)
Pepa
15. 11. 2011, 12:38
Mám pocit, že elektronicky podepsaný podpis je sice ...
Pepa
15. 11. 2011, 12:38
Protože banky si strašně rády vytírají s klienty (_!_)
Martin
15. 11. 2011, 10:51
No on je tady největší problém se zákony ČR. Vyřešit...
znalec
15. 11. 2011, 08:38

Další články

Podnikové dluhopisy – jak se nespálit a vybrat ten správný

Podnikové dluhopisy – jak se nespálit a vybrat ten správný

U investorů, včetně těch drobných, se staly podnikové dluhopisy hitem spolu s tím, jak centrální banky snižovaly úrokové sazby a výnosy z vkladů klesaly.

Včera  |  Valentík Michal

Home office: MPSV chystá změny ve flexibilním zaměstnávání

Home office: MPSV chystá změny ve flexibilním zaměstnávání

Včera  |  Ondráčková Kamila
Účtenková loterie nefunguje, říká firma od fochu. V ČR už se chystá

Účtenková loterie nefunguje, říká firma od fochu. V ČR už se chystá

Včera  |  Pospíšil Aleš
Vztahy na pracovišti: Kde to v práci nejvíce „skřípe“?

Vztahy na pracovišti: Kde to v práci nejvíce „skřípe“?

Často se v práci potkáváme se situacemi, ve kterých nám je těžko.

24.  3.  2017  |  Medlíková Olga  |  2

Chcete ušetřit za benzín? Tak těmto mýtům nevěřte

Chcete ušetřit za benzín? Tak těmto mýtům nevěřte

Seznamte se s nejčastějšími mýty okolo spotřeby paliva.

24.  3.  2017  |  web Investiční  |  57

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Práce na dohodu | Daňové přiznání | Daně | Aktuálně | Vyděláváme

Vrácení daně z dohod o provedení práce je jednodušší

Pro vrácení srážkové daně je nutno podat daňové přiznání více