FinExpert.e15.cz

Banky čím dál více využívají biometrický podpis

Elektronickou dokumentaci začínají prosazovat banky a pojišťovny, ochota pracovat s e-dokumenty proto stoupá i u fyzických osob.

Zatímco objem ověřených digitálních dokumentů vzrostl u firem i státních úřadů za posledních 5 let o desítky procent, pro běžné občany byla donedávna certifikovaná digitální komunikace ještě relativní novinkou. Elektronickou dokumentaci však nově začínají prosazovat také banky a pojišťovny, ochota pracovat s e-dokumenty proto stoupá i u fyzických osob. 

Stále více státních úřadů i komerčních subjektů využívá podle odborníků při administrativě ověřenou elektronickou dokumentaci. Nejčastěji se v Česku komunikuje přes datové schránky a dokumenty podepsané certifikovaným nebo biometrickým podpisem. „V roce 2014 obdržela Finanční správa České republiky přes 2 700 000 ověřených datových zpráv a dokumentů. U daňového přiznání fyzických osob činí podíl digitálních dokumentů zatím jen 5 %, naopak u přiznání DPH obdržíme elektronicky až tři čtvrtiny formulářů,“ potvrzuje trend Jitka Ježková, tisková mluvčí Generálního finančního ředitelství.

Oblíbenost digitálního podání potvrzují i zástupci místní samosprávy. Rostoucí zájem o certifikovanou elektronickou komunikaci má více příčin. Některé firmy a podnikatele vede k založení datových schránek a elektronických podpisů zákonná povinnost, jiní si je pořizují z čistě praktických důvodů - firmy například ušetří náklady na tisk, poštovní rozesílku a fyzickou archivaci dokumentů.

Úřady i banky

S elektronicky certifikovanými dokumenty přicházejí stále častěji do styku i běžní občané. Ti si mohou z vlastní iniciativy zřídit přes ministerstvo vnitra či Czech POINT datovou schránku, tedy elektronické úložiště pro zasílání e-dokumentů, i zaručený elektronický podpis pro komunikaci s úřady. Ten je možné si pořídit třeba u České pošty.

Digitální autentizovaný podpis však stále častěji vyžadují i banky a pojišťovny. V posledním roce začaly peněžní instituce u smluv zavádět takzvaný biometrický podpis. Místo na papír se lidé podpisují na elektronickou podložku SignPad, která zachytí obrázek podpisu i jeho dynamické charakteristiky, jako je tlak a zrychlení. Digitalizace bankám usnadňuje například vytváření fyzických duplikátů dokumentů, kterých je zapotřebí značné množství. Například podle údajů GE Money Bank totiž žádá banky o duplikáty smluv kvůli ztrátě každý sedmý klient. 

„Biometrické podpisy využíváme již téměř rok. K listopadu 2014 elektronicky podepsalo přes 15 tisíc klientů zhruba 190 tisíc dokumentů,“ uvádí Milada Franek, tisková mluvčí GE Money Bank. Pilotní projekty s digitální signaturou spustily i Pojišťovna České spořitelny a ČSOB Pojišťovna. Téměř bezpapírově pak funguje Air Bank. 80 % smluv podepíšou její klienti elektronicky na pobočkách. Dalších 11 % pak potvrdí online s pomocí hesla a jednorázového SMS kódu. Podle odhadů oslovených bank uspoří elektronizace smluv průměrně 4 až 6 listů papíru na uzavření jedné smlouvy, a proto ji hodnotí i jako pozitivní změnu z ekologického hlediska.

Další článek


 

 


Další články

Aktuální Big Mac index: euro pod 20 Kč, dolar pod 15 Kč. Zkuste si interaktivní mapu

Aktuální Big Mac index: euro pod 20 Kč, dolar pod 15 Kč. Zkuste si interaktivní mapu

Před 6 hodinami  |  Pospíšil Aleš  |  1
Proč neměníme banky? Častým důvodem je lenost

Proč neměníme banky? Častým důvodem je lenost

Před 8 hodinami  |  Ondráčková Kamila  |  7
 Průzkum pracovních podmínek ve světe: Česko  je třiadvacátou nejatraktivnější zemí

Průzkum pracovních podmínek ve světe: Česko je třiadvacátou nejatraktivnější zemí

Před 9 hodinami  |  Ondráčková Kamila
Zvyšovat mzdy u nás letos plánuje 82 % firem

Zvyšovat mzdy u nás letos plánuje 82 % firem

Před 10 hodinami  |  Ondráčková Kamila
„Spořce“ zůstalo 1,78 miliardy z vkladních knížek

„Spořce“ zůstalo 1,78 miliardy z vkladních knížek

Před 12 hodinami  |  Rybová Romana  |  2

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená