FinExpert.e15.cz

Automobil – milovaný žrout peněz

Při koupi nového čtyřkolého miláčka se zamyslete i nad jeho budoucími provozními náklady.

Kapitoly článku

Kapitola 1
Kapitola 2

Rozhodující investicí je samotná koupě vozidla. Ještě před ní musíte zvážit, kolik jste ochotni za vašeho čtyřkolého přítele vydat peněz. Pořizovací cena je hlavním faktorem pro to, zda se zaměřit na automobil nový, nebo se poohlédnout po nějakém „z druhé ruky“.

Dejme tomu, že první možnost jste z hlediska vysokých pořizovacích nákladů zamítli a budete vybírat automobil ojetý. Nyní se před vámi otevírá několik možností, kde vozidlo koupit.

Pro ty otrlejší a důvěřivější je tu možnost nechat si vůz dovézt ze zahraničí. V současné době se touto činností zabývá mnoho soukromých dovozců, malých ale i velkých autobazarů. U soukromého dovozce musíte počítat s dalším možným výdajem za vystavení českého technického průkazu, což je otázka zhruba pěti tisíc korun. Většina dovozců však již má čistopis technického průkazu zahrnutý v ceně a vás čeká už pouze navštívit stanici technické kontroly pro absolvování klasické technické prohlídky a měření emisí.

Nejrozšířenějším způsobem pořízení staršího vozidla je nákup v autobazaru. Jeho velkou výhodou je výběr ze široké škály vozů, často se zaručeným původem. Další možností je poohlédnout se po inzerci, kde je větší naděje na částečné usmlouvání kupní ceny. Na rozdíl od autobazaru zde navíc nemá z prodeje nikdo třetí provizi, což je další faktor, který se může poměrně výrazně podepsat na výsledné ceně.

Lidový automobil Škoda Fabia

V našem příkladu nebudeme hledat příliš velký luxus a rozhodneme se pro lidovou Škodu Fabii. Celkem důležitým krokem je zvážení, zda vybrat zážehový, či vznětový motor. Cena benzínu a nafty je v současné době sice vyrovnaná, avšak zatímco s motorem 1,2 HTP budeme jezdit v průměru za 6 l/100km, s naftovým motorem se dostaneme na hodnotu 4,7 l/100km. Nyní je na místě posoudit, kolik za rok najedeme kilometrů a tudíž, jestli se nám vznětový motor vyplatí, kvůli jeho vyšší pořizovací ceně a dražším provozním nákladům.

Zaměříme se tedy na Fabii po prvním majiteli, rok výroby 2005, koupenou v ČR, se servisní knížkou a čtyřiceti tisíci najetými kilometry. Po prohlédnutí několika autobazarů dospějeme k závěru, že Fabia v benzínovém provedení 1,2 HTP (slabší verze) se dá s našimi požadavky koupit za 150 tisíc korun, zatímco její naftová kolegyně se drží hranice dvou set tisíc korun. 

Náklady na spotřebu benzínového a naftového motoru
 Průměrná spotřebaSpotřeba za rokCena PHM za rok
1,2 HTP6 l/100 km1200 l33 360 Kč (27,80 Kč/l)
1,4 TDi4,7 l/100 km940 l27 978 Kč (28,70 Kč/l)

Pozn. Jednoduchým výpočtem dospějeme k závěru, že při dané ceně pohonných hmot a rozdílné spotřebě je na provoz úspornější dieselový motor, což je ovšem kompenzováno vyšší cenou takového vozu.

Uvažujme, že budeme jezdit za průměrnou kombinovanou spotřebu, kterou uvádí výrobce a na kterou se dá při trošce citu s plynovým pedálem bez problémů dostat. Automobil budeme používat k běžné potřebě a za rok najedeme 20 000 km. Z uvedené tabulky potom jasně vyplývá, že při současných cenách pohonných hmot projedeme 33 360 Kč s benzínovým motorem a 27 978 Kč s naftovým agregátem. Po odečtení rozdílu zjistíme, že jsme s motorem TDi ušetřili 5 382 Kč, tudíž návratnost vzhledem k pořizovací ceně vyšší o 50 000 Kč, je delší než 9 let. Velice ovšem záleží na cenách pohonných hmot, které se v poslední době velmi rychle mění.

Nákupem vše teprve začíná

Uveďme si příklad a sečtěme si, kolik nás vlastně bude nově pořízený automobil v následujícím roce stát. Jelikož z výše uvedeného vidíme, že s našimi dvaceti tisíci kilometry ročně asi na naftovém motoru neušetříme, rozhodli jsme se pro benzínovou verzi 1,2 HTP o výkonu 40 kw.

Auto jsme si dovezli domů, jsme o 150 000 chudší, ale tím naše výdaje zdaleka nekončí. Ba naopak. Naše první kroky vedou na stanici technické kontroly, kde je nutné absolvovat tzv. evidenční prohlídku. Technik překontroluje identifikační číslo vozu, takzvaný VIN kód na karoserii a číslo motoru, za což zaplatíme 200 Kč.

Naše kroky dále směřují do pojišťovny, kde musíme sjednat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, zvané povinné ručení. Tomuto bodu se vyplatí věnovat také trochu více pozornosti, jelikož výsledná cena se dokáže lišit u různých druhů pojišťoven až o několik set korun.

Povinné ručení lze sjednat buď osobně, nebo prostřednictvím internetu. Výsledná částka se odvíjí od mnoha faktorů, jako je vaše bydliště, věk, stáří auta, bonusy z předchozího pojištění a toho nejdůležitějšího – obsahu motoru.

Orientační cena za povinné ručení
Obsah motoruCeny povinného ručení
1200 ccm3000 Kč - 4500 Kč
1400 ccm4000 Kč - 9700 Kč
1900 ccm7280 Kč - 11000 Kč
2800 ccm10 000 Kč - 19 600 Kč

Pozn. Výši povinného ručení určuje celá řada faktorů. Tabulka uvádí rozsah cen v běžných kategoriích podle obsahu motoru. Ceny v tabulce jsou spočítány na určitou osobu, bez předchozího pojištění, tudíž bez převedených bonusů. Ty potom mohou cenu značně posunout dolů. Aktuální kompletní přehled sazeb povinného ručení pro rok 2009 lze nalézt zde.

Zákonem předepsané povinné ručení kryje řidiče v případě, že sám způsobí dopravní nehodu. Pojistné finanční prostředky z něj potom plynou poškozenému, nikoliv viníkovi nehody. Jestliže tedy chcete ochránit svůj vlastní vůz pro případ, že dopravní nehodu zaviníte vy, budete si muset připlatit ještě za takzvané pojištění havarijní. Za zvážení také stojí, zda si připlatit za připojištění čelního skla, či pojištění proti živelným pohromám. To se vyplatí obzvláště v případě, bydlíme-li například v záplavové oblasti. Havarijní pojištění i zmíněná připojištění lze u řady pojišťoven získat za zvýhodněných podmínek, je-li zřízeno současně s povinným ručením.

Pojistíme-li automobil tou nejnižší možnou variantou, pouze povinným ručením, částka za náklady vzroste na 3 200 Kč. Pokud máme sjednané povinné ručení, již nám nic nebrání v cestě na dopravní inspektorát. Vozidlo přepíšeme na své jméno a u pokladny zaplatíme 800 Kč. Cestou z dopravního inspektorátu se zastavíme pro dálniční známku a autolékárničku, což nás dohromady přijde přibližně na 2 500 Korun.

Jak jsme si řekli, naše Fabie má najeto kolem 40 000 km, takže v letošním roce by měla následovat servisní prohlídka. Musíme počítat s výměnou oleje a filtrů, což je otázka přibližně 3 500 Kč. Záleží však na tom, jak kvalitní olej si dopřejeme. Pokud se k vozidlu předchozí majitel choval, jak se patří, jsme pro letošek ještě ušetřeni výměny brzdových destiček.

Přichází však čas na pneumatiky. V letošním roce nás čeká výměna jak letních, tak i zimních. Ceny za zimní obutí s klasickým rozměrem 165/70 R14 se pohybují v rozmezí od 1 100 do 2 200 korun. Přezouváme-li v jarních měsících na ráfky z lehkých slitin, kupříkladu rozměru 185/60 R14, cena se pohybuje od 1 100 do 3 000 Kč.

Velkou roli hraje značka, rychlostní index a velikost pneumatiky. Zvolíme-li zlatou střední cestu, za obě dvě sady zaplatíme 13 000 Kč. Tím se celková částka navýšila na 19 700 Kč. Pneumatiky lze zakoupit i za ceny nižší, v hypermarketech se dá kus pořídit v ceně pod tisíc korun, ovšem potom musíte počítat se skutečností, že za nízkou cenou se skrývá také kratší životnost a mnohdy i horší jízdní vlastnosti.

Shrneme-li veškeré výdaje, které jsme si již uvedli včetně pohonných hmot, bude nás Fabia v prvním roce provozu stát kromě pořizovací ceny, dalších 53 060 Kč. To však pouze v případě, že se neprojeví žádná další závada. Pro představu si v tabulce uvedeme, jaké další možné opravy můžeme v nejbližších měsících či letech očekávat.

Nejčastější opravy ojetého automobilu
Přední brzdové obložení (sada)1300
Přední brzdové kotouče (sada)2200
Ložiska předních kol (sada)6000
Autobaterie2500
Lamela spojky3500

Pozn. Přibližné ceny běžných oprav osobního vozu nižší střední třídy v autoservisu.

Nezapomínejte na servis

S užíváním vozu se pojí i potřeba pravidelného servisu. Zapomínat byste neměli na pravidelné technické kontroly zhruba po dvou letech, důležitým ukazatelem pro návštěvu servisu je také počet najetých kilometrů. Ceny servisu se mohou dle opotřebení a typu vozu pohybovat v řádu tisíců až desetitisíců. Proto je vhodné zjistit si ještě před pořízením vozu, nakolik finančně nákladné pro něj budou náhradní díly – rozdíly v jejich cenách jsou mnohdy radikální. Zvláště u vozů vyšších tříd, které lze „z druhé ruky“ koupit za cenu srovnatelnou s automobily nižších kategorií, můžete být při potřebě výměny náhradního dílu nemile zaskočeni požadovanou částkou.

Je pouze na vás, zda si raději připlatíte a budete provádět opravy v autorizovaném servisu a originálními náhradními díly, nebo vozidlo svěříte do neznačkového servisu nebo šikovnému automechanikovi a použijete neoriginální náhradní díly. Pokud nevolíte ty nejlevnější, dá se vybírat z velice kvalitních výrobků a dokonce se jejich namontování nebrání už ani některé autorizované autoopravny.

Výši servisních nákladů můžete zkusit odhadnout také na základě statistik spolehlivosti jednotlivých modelů aut, které každoročně zpracovává německá organizace TÜV SÜD (viz tabulka v druhé části článku).

Pokračování v druhé kapitole.

Další kapitola
 

Související články


celkem 20 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: joo vlastnictví auta se sakra prodraží
pan tata
20. 11. 2008, 23:22
Re: "Vyšší provozní náklady dieselu"
Q
10. 11. 2008, 23:07
Re: "Vyšší provozní náklady dieselu"
Viki
10. 11. 2008, 21:31
Re: "Vyšší provozní náklady dieselu"
Viki
10. 11. 2008, 21:31
Re: Vyssi provozni naklady
SHODAN
9. 11. 2008, 19:49

Další články

Hospodské „čtyřky“, vinárny, kavárny a cukrárny v ohrožení, kvůli EET

Hospodské „čtyřky“, vinárny, kavárny a cukrárny v ohrožení, kvůli EET

Suma sumárum, ohrožených podniků je zhruba 13 až 15 tisíc.

Před 9 hodinami  |  Pospíšil Aleš  |  4

Plátci DPH pozor, vláda od října rozšiřuje „reverse charge“

Plátci DPH pozor, vláda od října rozšiřuje „reverse charge“

Před 11 hodinami  |  Pospíšil Aleš
Chcete zateplit střechu? Na co si dát pozor a kdy se vyplatí?

Chcete zateplit střechu? Na co si dát pozor a kdy se vyplatí?

Střecha je místem, přes které může unikat velká část tepla.

Před 13 hodinami  |  Poncarová Jana  |  1

U ČMSS si můžete předpřipravit smlouvu on-line

U ČMSS si můžete předpřipravit smlouvu on-line

Včera  |  Rybová Romana  |  1
Jak zbytečně neprotopit majlant?

Jak zbytečně neprotopit majlant?

Každý rok nás tepelná pohoda stojí velkou část rodinného rozpočtu.

Včera  |  Ondráčková Kamila  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená