FinExpert.e15.cz

Auto nemusí stát statisíce, vyplatí se i levné ojetiny

Co se víc vyplatí a do čeho a kdy musíme investovat?

Každý z nás jednou za čas dojde k tomu, že si potřebuje koupit auto. S tím ale vyvstává řada důležitých otázek a většina lidí řeší především dvě – je lepší koupit si úplně nové auto nebo starší ojetinu? Co se víc vyplatí a do čeho a kdy musíme investovat? Podívali jsme se na toto téma podrobněji.

Bazar se může prodražit

Začněme staršími auty. Pro příklad si vezměme zhruba 10 let staré auto. Pro náročnější uživatele dejme tomu Opel Astra, který v bazaru koupíme za zhruba 100 000 korun (v lepší výbavě ale klidně i za dvojnásobek), pro méně movité zvolíme Ford Fiesta za zhruba 40 000 korun (taktéž ale s lepší motorizací a výbavou často i za dvakrát tolik). Nyní jde o to, kde vůz koupíme a v jakém stavu.

Některé bazary nám i takto ojeté auto nabídnou v relativním pořádku, opravené, s nestočeným tachometrem a upozorní nás na jeho chyby. Jinde nám naopak tvrdí, že podezřelý zvuk motoru je úplně normální a nízký stav tachometru je také zcela přesný.

Šetříme | Cestování

Chcete ušetřit za benzín? Tak těmto mýtům nevěřte

Seznamte se s nejčastějšími mýty okolo spotřeby paliva.

Pozor je třeba dávat i na to, jak vůz financujeme. Pokud hotově, jsme zatím na dobré cestě. Mnoho velkých bazarů ale funguje spíš jako úvěrové společnosti a na auto nám s klidem půjčí (a to i když by nám třeba banka tolik peněz nikdy nenabídla). Takže pak se může stát, že auto i až dvojnásobně přeplatíme a ve finále zjistíme, že nás vlastně stálo tolik jako úplně nové. A ještě než ho splatíme, nejspíš se rozbije. Takže je třeba být obezřetní, ptát se na reference, opatrně vybírat a vzít si ke koupi na pomoc odborníka nebo zkušeného kamaráda.

Další variantou je, že si vůz opatříme přímo od někoho známého, takže se na rovinu dozvíme, v jakém je stavu, jaké díly jsou kdy měněné a co nás může potrápit. Navíc cena je v tomto případě obvykle nižší a ještě nám dotyčný i do budoucna může s autem poradit.

Ceny dílů se liší

Pakliže máme vůz doma, nastává čas oprav. Bohužel, je to tak. Pokud auto právě nevyjelo z výrobní linky, musíme počítat s nějakou prvotní investicí. Základem je výměna filtrů – olejového, palivového, vzduchového a kabinového. To by mělo být samozřejmostí. Jejich celková cena se pohybuje zhruba okolo tisíce korun (tedy pokud kupujeme takzvanou druhovýrobu, originální vycházeji asi dvakrát dráž). A pokud máme diesela, mnohem dražší je na něj hlavně palivový filtr.

Druhou etapou by měla být výměna podvozku, zvlášť pokud jde o bazarový vůz. Je třeba překontrolovat stabilizační tyčky, ramena, příčný stabilizátor, tlumiče, uložení tlumičů. Není radno to podceňovat. Pokud je třeba díly vyměnit u druhovýroby se u Opelu Astra dostáváme odhadem na celkem15 000 korun, u Fordu Fiesta na cca 10 000 korun. Originály bývají až třikrát dražší, přičemž cena se může výrazně lišit i servis od servisu, ale originální díly vydrží déle než druhovýroba.

Doma na koleni

Výhodou ojetin je, že mnoho milovníků aut jim rozumí. A není pro ně problém vyměnit si doma v garáži filtry nebo podvozek. Zabere to třeba den času, ale s trochou šikovnosti a úsilí to jde. Tím se dá ušetřit spousta peněz, které si servisy účtují za práci. A i když to sami doma nezvládneme, v neautorizovaném servisu pořád oprava nestojí tolik jako u nových vozů. Pakliže tedy vyměníme tyto základy, případně ještě brzdy, když je to potřeba, můžeme s vozem teoreticky dalších šest, sedm let jezdit bez větších starostí a nákladů (samozřejmě v závislosti na našem stylu jízdy). Což se už na první pohled vyplatí.

Nové, ale drahé

Řada lidí ovšem ojetinám nevěří, bojí se, že je budou opravy stát spoustu peněz, že auto bude každou chvíli nepojízdné a zkrátka že to budou vyhozené peníze. Proto radši kupují zcela nový vůz. Propočítejme ho tedy podobně jako výše zmíněné starší automobily.

Šetříme | Aktuálně | Cestování

Očekává se nárůst CNG vozů

Zatím je jich minimum, do 15 let by na plyn mohlo jezdit každé desáté auto.

Zcela nový Opel Astra stojí od 300 do 600 000 korun (záleží na výbavě, zda jde o sedan či combi, kolik je v něm elektroniky atp.), Ford Fiesta vychází na 250 až 350 000 korun. Málokdo má ovšem našetřeno tolik peněz, takže drtivá většina lidí si na auto půjčí. Pak záleží, u jak seriózní společnosti či banky máme úvěr – můžeme přeplatit 20 000 korun stejně jako 200 000 korun či víc. A když nebudeme schopni z nějakého důvodu splácet, o auto jednoduše přijdeme. Takže je to velký risk.

Placení servisů

Pravdou je, že v prvních zhruba pěti, šesti letech do auta nemusíme příliš investovat. Přesto bychom ho v prvních letech měli dávat do autorizovaných servisů na garanční prohlídky. A ty se u většiny vozů platí. I když technici nenajdou závažnější závadu, servis stojí odhadem od 2 do 5 000 korun (záleží na typu auta).

Nikdo nám ovšem nezaručí, že se neobjeví nějaká nečekaná závada. Jako první obvykle začíná zlobit elektronika – přestane fungovat čidlo, jichž jsou dnes auta plná, stahování okének, dálkové zamykání a další. To už si sami doma na koleni těžko opravíme. Takže auto musí ve většině případů do servisu na diagnostiku, která stojí několik tisíc. Může se stát, že ani počítač chybu neodhalí. Pokud ano, platíme za opravu tisíce korun (záleží opět na typu auta či servisu).

Pak nás pomalu začnou očekávat opravy jako u ojetin – postupná výměna podvozku, případně brzd, pravidelné výměny filtrů. Přitom náhradní díly na novější auta jsou mnohem dražší než na starší. S narůstajícím počtem let či ujetých kilometrů tak investice stoupají. 

Která varianta se tedy vyplatí?

Nejde zcela zobecnit, ovšem pokud jsme tedy trochu manuálně zruční, vyplatí se z hlediska financí ojetina. Ale musíte mít i jistou dávku štěstí při koupi. Pamatujte také na to, že v kupní smlouvě by měla být zmínka o skrytých vadách, což se vyplatí nepodcenit. V případě, že objevíte nějaký zádrhel, o němž vás předchozí majitel neinformoval, ojetinu můžete ihned vrátit.

Naopak při koupi nového vozu se říká, že ztrácí na ceně desítky tisíc korun, když už s ním vyjedete z autosalonu.

Další článek


 

celkem 34 komentářů

Nejnovější komentáře

osobně bych v nákupu "ojetiny" neviděl žádný problém...
Robin Hudeček
28. 11. 2016, 10:15
Jo v áčkách to je fajn docela. TO jejich financování...
Thomas
22. 6. 2016, 15:12
Auto nemusí stát majlant, to je pravda. Stačí jen po...
Speed
17. 6. 2016, 20:55
Fajne, o cebii jsem četl pár recenzí. Asi navštívím.
Fenix
24. 4. 2016, 16:12
Ano, Cebia. Vynikající firma specializující se na oj...
Tomas
22. 4. 2016, 19:08

Další články

ČNB udělila první P2P platformě licenci platební instituce

ČNB udělila první P2P platformě licenci platební instituce

Včera  |  Ondráčková Kamila
Berňák jde s dobou, údaje o placení daně pošle e-mailem (když vyplníte žádost)

Berňák jde s dobou, údaje o placení daně pošle e-mailem (když vyplníte žádost)

Včera  |  Pospíšil Aleš  |  1
Ministerstvo financí ohlásilo „Účtenkovku“. V EET loterii bude 65 mil. Kč ročně

Ministerstvo financí ohlásilo „Účtenkovku“. V EET loterii bude 65 mil. Kč ročně

Včera  |  Pospíšil Aleš  |  1
Hrubá vs. čistá mzda: Jak velké jsou rozdíly a proč?

Hrubá vs. čistá mzda: Jak velké jsou rozdíly a proč?

Hrubá mzda je základním údajem pro výpočet té čisté.

Včera  |  Gola Petr  |  1

Fórum: Kam "nacpat" peníze?

Fórum: Kam "nacpat" peníze?

8.  12.  2016  |  Fórum FinExpert.cz

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Průměrná mzda | Srovnání | Rodinný rozpočet | Nakupujeme

Češi maličko zbohatli, Západ ale zůstává v nedohlednu

Kupní síla obyvatel ČR dosahuje necelých 60 % průměru Evropy. více