FinExpert.e15.cz

10 otázek, na které si odpovězte před nákupem akcie

Tržní krachy nám ukazují, že bezstarostný investiční styl nefunguje.

Mělo by být samozřejmostí, že si společnost pořádně prověříte, než svou těžce vydělanou hotovost investujete do jejích akcií. Tržní krachy by nás měly naučit, že bezstarostný investiční styl nefunguje. Věřte ale, že jen málokteří investoři svá rozhodnutí skutečně zvažují, z krachů jako by se nechtěli poučit.

1. Co firma dělá?

Warren Buffett prohlásil, že nikdy neinvestuje do ničeho, čemu nerozumí. A pokud i nejslavnější investor posledních 60 let přizná, že nerozumí všem společnostem, jak by pak mohl řadový drobný investor? Existuje hodně míst, kde lze hledat informace o firmě, jejími webovými stránkami byste měli začít.

Investujeme | Aktuálně | Dluhopisy

„Babišovy“ dluhopisy: Vyplatilo se koupit?

Důvodem slabšího zájmu jsou bezesporu jiné podmínky.

2. Je firma zisková?

Často je kvůli všelijakým účetním úpravám složité odhadnout skutečný stav firemních zisků. Investoři se to většinou snaží vyčíst ze čtvrtletních a ročních reportů. Nejednou se však ukázalo, že reportované zisky nebyly reálné.

3. Jaká je historie firmy a její výhled?

Z rychlého pohledu na starší zprávy týkající se firmy a její minulé reporty zjistíte mnohé. Rostou firmě stabilně zisky, nebo jsou spíše volatilní? Žádný strom neroste do nebe, takže pokud je firma zralou technologickou stálicí, může udržet tempo zisků ze dnů, kdy byla růstovým nováčkem na trhu?

4. Jak trh firmu ohodnocuje?

Je úžasné najít firmu, jejíž zisky exponenciálně rostou. Druhou stranou rovnice ukazatele P/E (ceny vůči ziskům) je hodnota, kterou trh za tento růst a výhled zisků platí. Je zde několik základních metod určení firemní valuace - ukazatele P/E, P/S a další. Tato čísla jsou snadno dohledatelná na finančních serverech. Ačkoli P/E není perfektním měřítkem, může investorům poskytnout vodítko k ocenění akcie.

5. Kdo jsou konkurenti firmy?

Firmy nepůsobí ve vakuu. Každá Coca-Cola má svou Pepsi a řadu dalších konkurentů. Firmy se neustále snaží přebrat byznys těch ostatních. Investoři by měli vědět, jak si "jejich" firma na trhu ve vztahu ke konkurentům stojí. Má největší tržní podíl v odvětví? Je malým, ale rostoucím hráčem na okrajovém trhu? Dominuje průmyslu jedna společnost, nebo jde o fragmentované odvětví, kde i ta největší firma kontroluje méně než 10 % trhu? Stále větší pozornost by měli lidé věnovat konkurenci za hranicemi, protože některé zahraniční firmy jsou schopny vyrábět s nižšími náklady, což může působit tlak na ziskové marže.

6. Kdo firmu řídí?

Na rozdíl od portfolio manažerů nemají drobní investoři možnost sednout si s managementem a promluvit si s ním dříve, než udělají investiční rozhodnutí. I tak ale existuje dost způsobů, jak si informace o managementu dohledat. Každá důležitá firma má své webové stránky se seznamem vrcholných manažerů. Vyčtete z nich, jak dlouho ve společnosti pracují, a uděláte si obrázek o zázemí firmy a její historii. Pokud manažer mění často pozice, nesvědčí to zrovna o stabilitě firmy. Manažeři také často píší různé analytické a vědecké články nebo publikace o daném odvětví.

7. Je rozvaha firmy zdravá?

Rozvážní dlouhodobí investoři se musejí umět prokousat firemní rozvahou. Je společnost zadlužená až po uši a své dluhy sotva splácí? Ze samotných údajů o ziscích firmy nevyčtete, kolik si musela vypůjčit, aby této ziskovosti dosáhla. Také je vhodné podívat se na to, kolik firma investuje do vědy a vývoje, případně jak velké má zásoby (pokud narostly v minulém roce, může to znamenat, že růst firmy zpomalil).

8. Dohledáváte si podrobné reporty?

10-K je roční report, který je firma povinna předložit americké Komisi pro cenné papíry a burzy. Jde mnohem více do hloubky než optimističtější reporty vykazované firmami během výsledkové sezóny. Pokud to považujete za příliš složitou práci, vyhněte se raději výběru jednotlivých akcií a vsaďte na nízkonákladové indexové fondy.

9. Může něco narušit integritu firmy?

Přesně při této příležitosti přijdou právě 10-K nebo 10-Q reporty vhod. Zaprvé, každá firma v nich musí detailně popsat rizikové faktory, které mohou ohrozit její výhled. Zadruhé, vysvětluje v nich firemní účetní praktiky a provozní otázky, například odpisy aktiv. To vše vám řekne hodně o tom, zda firma není ve své strategii příliš agresivní.

10. Je pozice firmy na trhu vzhledem ke konkurenci udržitelná?

Otázku by měl být schopen zodpovědět každý investor, i když střelci, kteří v pozici vydrží sotva týden, to tak úplně řešit nemusejí. Odpověď souvisí se všemi předchozími.

Článek vyšel na www.investicniweb.cz

Další článek


 

 


Další články

Víte, na jak dlouho máte smlouvu u dodavatele? Jak to zjistit?

Víte, na jak dlouho máte smlouvu u dodavatele? Jak to zjistit?

Stačí jeden podpis na nenápadném dodatku ke smlouvě...

Právě teď  |  Poncarová Jana

Nechci slevu zadarmo aneb Triky prodejců jak z vás dostat peníze

Nechci slevu zadarmo aneb Triky prodejců jak z vás dostat peníze

Než začnete bezhlavě nakupovat, vše si přepočítejte.

22.  9.  2016  |  Rybová Romana  |  5

Pět věcí, které vás překvapí při startu podnikání

Pět věcí, které vás překvapí při startu podnikání

Najednou nemůžete počítat s žádnou pracovní dobou...

23.  9.  2016  |  Štarková Petra  |  4

II. pilíř: Ozvěte se penzijním společnostem kvůli výplatě peněz

II. pilíř: Ozvěte se penzijním společnostem kvůli výplatě peněz

23.  9.  2016  |  Rybová Romana
Vymizí z malých měst úplně pobočky bank?

Vymizí z malých měst úplně pobočky bank?

Některé pobočky si na svůj provoz prostě nevydělají.

23.  9.  2016  |  Rybová Romana  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená